Countable and uncountable nouns
НОВОСИБИРСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ
АГРАРНЫЙ УНИВЕРСИТЕТ
REVISE YOUR GRAMMAR
Методические указания по английскому языку
Новосибирск 2008
Кафедра иностранных языков
‘REVISE YOUR GRAMMAR’ Методические указания по английскому языку (2-ое издание, дополненное) / Новосиб. гос. аграр. ун – т;
Сост: Е.Ю.Сементовская, Г.В. Титова, Н. В. Константинова . – Новосибирск, 2007. – с. 30.
Рецензент: старший преподаватель Е.Ю. Плешивцева
Данные методические указания предназначены для студентов первого курса очного и заочного отделений НГАУ и рассчитаны на изучение в одном семестре.
Цель данных указаний – помочь студентам понять и закрепить основные грамматические структуры английского языка.
Методические указания состоят из 11 тематических разделов.
Типичное содержание раздела:
- простое и краткое объяснение грамматической структуры или изложение теоретического материала в виде таблиц
- примеры из современного английского языка
- устные и письменные упражнения, побуждающие к активному закреплению пройденного материала.
Утверждены и рекомендованы к изданию методической комиссией факультета государственного и муниципального управления (протокол № 1 от 24 марта 2005г).
© Новосибирский государственный аграрный университет, 2008
UNIT 1
Plural of nouns
(Множественное число имен существительных)
1. + s: book - books, student - students
2. - s, - sh, - ch, - x, - ss +es: bus - buses, box - boxes, church - churches, boss - bosses, bush - bushes
3. consonant + y , the y changes to -ies: party - parties, country - countries
vowel + y + s: boy - boys,day - days
4. vowel + o +s: radio - radios, zoo - zoos
consonant + o + es: tomato - tomatoes,potato - potatoes
But : piano - pianos, photo - photos, kilo - kilos
5. –f or –fe, the –f and –fe changes to –ves: loaf – loaves,wife – wives
But: roof –roofs, giraffe –giraffes, cliff - cliffs
6. Some are irregular:
child - children person - people goose - geese
woman - women man - men mouse - mice
tooth - teeth sheep - sheep ox - oxen
foot - feet deer - deer fish – fish
7. Remember these terms:
crisis – crises
analysis – analyses
phenomenon – phenomena
nucleus – nuclei
criterion – criteria
genus – genera
species – species
formula – formulas/formulae
fungus – fungi/funguses
stimulus – stimuli
Exercise 1. Write the plural.
1. lemon _________ 7. glass___________ 13. crisis____________
2. bus___________ 8. key____________ 14. phenomenon_______
3. peach_________ 9. piano__________ 15. species___________
4. cherry_________ 10. potato_________ 16. fungus___________
5. roof___________ 11. ball___________ 17. criterion__________
6. fox____________ 12. book__________ 18. genus____________
Exercise 2. Write the plural.
1. sheep_________________ 11. policeman_____________
2. baby__________________ 12. raspberry______________
3. child__________________ 13. sandwich______________
4. green leaf ______________ 14. mouse_________________
5. old lady________________ 15. photo_________________
6. radio__________________ 16. cliff__________________
7. ox____________________ 17. pen___________________
8. tall woman_____________ 18. watch_________________
9. knife__________________ 19. big foot_______________
10. toy___________________ 20. nice book______________
UNIT 2
Countable and uncountable nouns
(Исчисляемые и неисчисляемые имена существительные)
a / an + singular countable noun: a dog, an egg
some + uncountable noun: some meat
some + plural countable noun: some books
a + consonant sound a hat a book a carrot a university
an + vowel sound an umbrella an orange an apple
Uncountable nounsare:
Food: cheese, butter, meat, salt, bread, chocolate, honey, jam, spaghetti, yoghurt, etc.
Liquids: coffee, tea, milk, wine, lemonade, petrol, oil, etc.
Materials: gold, iron, silver, wood, paper, plastic, etc.
Abstract nouns: beauty, love, happiness, freedom, help, justice, independence, knowledge, etc.
Others: hair, money, news, snow, furniture, weather, advice, information, luggage, etc.
Exercise 1. Put ‘C’ for countable and ‘U’for uncountable.
1 coffee__ 5 carrot__ 9 oil__ 13 fun__
2 bag__ 6 beauty__ 10 jumper__ 14 book__
3 furniture__ 7 money__ 11 friend__ 15 equipment__
4 car__ 8 plate__ 12 advice__ 16 research__
Exercise 2. Fill in a, an or some.
1 _______meat 6 _______orange 11 ________chocolate
2 _______jam 7 _______butter 12 ________leaves
3 _______soup 8_______egg 13 ________coffee
4 ______elephant 9 ______milk 14_______cups
5 ______lemons 10______bread 15_______doll
Exercise 3. Fill ina, anor some.
1_______biscuit 7_______armchair 13________money
2_______tea 8_______plate 14________watches
3_______carrot 9_______chair 15________salt
4_______ring 10______pepper 16________honey
5_______paper 11______cat 17________water
6_______boxes 12______dress 18________advice
UNIT 3