Countable and uncountable nouns

НОВОСИБИРСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ

АГРАРНЫЙ УНИВЕРСИТЕТ

 

 

REVISE YOUR GRAMMAR

 

 

Методические указания по английскому языку

 

 

 

 

Новосибирск 2008

 

Кафедра иностранных языков

‘REVISE YOUR GRAMMAR’ Методические указания по английскому языку (2-ое издание, дополненное) / Новосиб. гос. аграр. ун – т;

Сост: Е.Ю.Сементовская, Г.В. Титова, Н. В. Константинова . – Новосибирск, 2007. – с. 30.

Рецензент: старший преподаватель Е.Ю. Плешивцева

 

Данные методические указания предназначены для студентов первого курса очного и заочного отделений НГАУ и рассчитаны на изучение в одном семестре.

Цель данных указаний – помочь студентам понять и закрепить основные грамматические структуры английского языка.

Методические указания состоят из 11 тематических разделов.

Типичное содержание раздела:

- простое и краткое объяснение грамматической структуры или изложение теоретического материала в виде таблиц

- примеры из современного английского языка

- устные и письменные упражнения, побуждающие к активному закреплению пройденного материала.

 

Утверждены и рекомендованы к изданию методической комиссией факультета государственного и муниципального управления (протокол № 1 от 24 марта 2005г).

 

 

© Новосибирский государственный аграрный университет, 2008

UNIT 1

Plural of nouns

(Множественное число имен существительных)

 

1. + s: book - books, student - students

2. - s, - sh, - ch, - x, - ss +es: bus - buses, box - boxes, church - churches, boss - bosses, bush - bushes

3. consonant + y , the y changes to -ies: party - parties, country - countries

vowel + y + s: boy - boys,day - days

4. vowel + o +s: radio - radios, zoo - zoos

consonant + o + es: tomato - tomatoes,potato - potatoes

But : piano - pianos, photo - photos, kilo - kilos

5. –f or –fe, the –f and –fe changes to –ves: loaf – loaves,wife – wives

But: roof –roofs, giraffe –giraffes, cliff - cliffs

6. Some are irregular:

child - children person - people goose - geese

woman - women man - men mouse - mice

tooth - teeth sheep - sheep ox - oxen

foot - feet deer - deer fish – fish

7. Remember these terms:


crisis – crises

analysis – analyses

phenomenon – phenomena

nucleus – nuclei

criterion – criteria

genus – genera

species – species

formula – formulas/formulae

fungus – fungi/funguses

stimulus – stimuli


Exercise 1. Write the plural.

 

1. lemon _________ 7. glass___________ 13. crisis____________

2. bus___________ 8. key____________ 14. phenomenon_______

3. peach_________ 9. piano__________ 15. species___________

4. cherry_________ 10. potato_________ 16. fungus___________

5. roof___________ 11. ball___________ 17. criterion__________

6. fox____________ 12. book__________ 18. genus____________

Exercise 2. Write the plural.

 

1. sheep_________________ 11. policeman_____________

2. baby__________________ 12. raspberry______________

3. child__________________ 13. sandwich______________

4. green leaf ______________ 14. mouse_________________

5. old lady________________ 15. photo_________________

6. radio__________________ 16. cliff__________________

7. ox____________________ 17. pen___________________

8. tall woman_____________ 18. watch_________________

9. knife__________________ 19. big foot_______________

10. toy___________________ 20. nice book______________

 

UNIT 2

Countable and uncountable nouns

(Исчисляемые и неисчисляемые имена существительные)

a / an + singular countable noun: a dog, an egg

some + uncountable noun: some meat

some + plural countable noun: some books

a + consonant sound a hat a book a carrot a university

an + vowel sound an umbrella an orange an apple

Uncountable nounsare:

Food: cheese, butter, meat, salt, bread, chocolate, honey, jam, spaghetti, yoghurt, etc.

Liquids: coffee, tea, milk, wine, lemonade, petrol, oil, etc.

Materials: gold, iron, silver, wood, paper, plastic, etc.

Abstract nouns: beauty, love, happiness, freedom, help, justice, independence, knowledge, etc.

Others: hair, money, news, snow, furniture, weather, advice, information, luggage, etc.

 

Exercise 1. Put ‘C’ for countable and ‘U’for uncountable.

1 coffee__ 5 carrot__ 9 oil__ 13 fun__

2 bag__ 6 beauty__ 10 jumper__ 14 book__

3 furniture__ 7 money__ 11 friend__ 15 equipment__

4 car__ 8 plate__ 12 advice__ 16 research__

 

Exercise 2. Fill in a, an or some.

1 _______meat 6 _______orange 11 ________chocolate

2 _______jam 7 _______butter 12 ________leaves

3 _______soup 8_______egg 13 ________coffee

4 ______elephant 9 ______milk 14_______cups

5 ______lemons 10______bread 15_______doll

Exercise 3. Fill ina, anor some.

1_______biscuit 7­­­­_______armchair 13________money

2_______tea 8_______plate 14________watches

3_______carrot 9_______chair 15________salt

4_______ring 10______pepper 16________honey

5_______paper 11______cat 17________water

6_______boxes 12______dress 18________advice

 

UNIT 3