CONTENTS

Кухаренко В. А.

К 95 Практикум по стилистике английского языка:Учеб. пособие для студентов филол. фак. ун-тов, ин-тов и фак. ин. яз. —М.: Высш. шк., 1986.— 144 с. — На англ. яз.

30 к.

Цель пособия — помочь студентам применить теоретические знания по стилистике на практике. Основной объем пособия составляют упражнения и задания для самостоятельной работы. Разнообразие иллюстративного материала дает возможность выбора конкретных заданий для отработки каждой темы и каждой методики анализа.


английском языке

к 4602010000-125220-86001(01)-8б

ББК 81.2 Англ-9 4И(Аигл)


Заведующий редакцией Я. Э. Волкова. Редактор А. И. Миронова. Младший редактор Т. В. Пигалева. Художник В. И. Казакова. Художественный редактор В. И. Пономаренко. Технический редактор Ю. А. Хорева. Старший корректор Н. А. Каджардузова

ИБ № 5538

Изд. № А-901. Сдано в набор 22.10.85. Подп. в печать 09.01.86. Формат 84 X 1081/32. Бум. тип.№ 1. Гарнитура Таймс. Печать высокая. Объем 7,56 усл. печ. л. 7,77 усл. кр. -отт. 8.85 уч.-изд. л. Тираж 16000 экз. Зак. № 766. Цена 30 коп.

Издательство Высшая школа», 101430, Москва, ГСП-4, Неглинная ул., д. 29/14.

Ярославский полиграфкомбинат Союзполиграфпрома при Государственном комитете СССР поделам издательств, полиграфии и книжной торговли. - Ярославль, ул. Свободы, 97.

© Издательство «Высшая школа», 1986


CONTENTS

Page

ПРЕДИСЛОВИЕ................................................................................................................................ 4

PRELIMINARY REMARKS.................................................................................................... 5

CHAPTER I. PHONO-GRAPHICAL LEVEL. MORPHOLOGICAL

LEVEL........................................................................................................................................... 10

Sound Instrumenting. Craphon. Graphical Means................................................................. 10

Morphemic Repetition. Extension of Morphemic Valency .... 18

CHAPTER II. LEXICAL LEVEL. . ............................................................................. 22

Word and its Semantic Structure. Connotational Meanings of a Word.

The Role of the Context in the Actualization of Meaning. ... 22

stylistic Differentiation of the Vocabulary............................................................ 25

Literary Stratum of Words. Colloquial Words........................................................................ 25

Lexical Stylistic Devices....................................................................................... 37

Metaphor. Metonymy. Synecdoche. Play on Words. Irony. Epithet.

Hyperbole. Understatement. Oxymoron........................................................................ 37

CHAPTER III. SYNTACTICAL LEVEL............................................................................... 66

Main Characteristics of the Sentence. Syntactical SDs. Sentence Length. One-Word Sentences. Sentence Structure. Punctuation. Arrangement of Sentence Members. Rhetorical Question. Types of Repetition. Parallel

Constructions. Chiasmus. Inversion. Suspense. Detachment. Com-pleteness of Sentence Structure. Ellipsis. One-Member Sentences. Apokoinu Constructions. Break. Types of Connection. Polysyndeton.

Asyndeton. Attachment................................................................................. 66

Lexico-Syntactical Stylistic Devices............................................................................. 84

Antithesis. Climax. Anticlimax. Simile. Litotes. Periphrasis. . . 84

CHAPTER IV. TYPES OF NARRATION........................................................ . . 100

Author's Narrative. Dialogue. Interior Speech. Represented Speech.

Compositional Forms.................................................................................. 100

CHAPTER V. FUNCTIONAL STYLES...................................................................... 108

Colloquial vs. Literary Type of Communication. Oral vs. Written Form

of Communication.............................................................................................. 108

Supplement 1. Samples of Stylistic Analysis................................................................. 120

Supplement 2. Extracts for Comprehensive Stylistic Analysis. . . . 124

List of Authors Whose Texts Were Used in Exercises......................................... 140

Subject Index........................................................................................................... 141

Suggestions for Further Reading..................................................................... 144