EXERCISES

УПРАЖНЕНИЕ1. Укажите русские эквиваленты следующих слов и словосочетаний:

To provide a home, both harmless and less or more dangerous, to be associated with, the growth medium, to cause infection, gumboils, to survive extremes of temperature, to be highly resistant to destruction

УПРАЖНЕНИЕ 2. Найдите в тексте эквиваленты следующих слов и словосочетаний:

1. безвредный

2. более или менее опасные

3. в соответствии с формой

4. ассоциироваться

5. менее вирулентный

6. острый

7. споры

8. перепады температуры

9. более благоприятные условия

10. разрушение

 

УПРАЖНЕНИЕ 3. Процитируйте предложения из текста со следующими словами и словосочетаниями:

1. to provide a home

2. to take part in

3. to be subdivided into

4. to be found

5. to grow in twisted chains

6. to initiate

7. to cause infection

8. to grow in small clusters

9. to survive

10. to be highly resistant.

 

УПРАЖНЕНИЕ 4. Ответьте на вопросы:

1. What does a mouth provide a home for?

2. Are all bacteria harmless?

3. What groups of bacteria do you know?

4. How are bacteria subdivided?

5. What are bacilli and where are they found?

6. How do streptococci grow?

7. What do they initiate?

8. What bacteria are called staphylococci?

9. What can be found in acute necrotizing ulcerative gingivitis?

10. Can spores survive extremes of temperature?

 

УПРАЖНЕНИЕ 5. Закончите следующие предложения:

1. Streptococci are less virulent than .

2. Viruses are sometimes more dangerous than .

 

3. One strain of staphylococcus is easier found in gumboils than .

4. Spores are more resistant to destruction than .

5. Bacteria are often more dangerous than .

6. Inflammation may be more protective than .

7. Infection may be often the initial cause of the disease than .

 

УПРАЖНЕНИЕ 6. Переведите на английский следующие предложения:

1. Большинство бактерий безвредны, но некоторые вызывают серьезные заболевания.

2. Споры гораздо более устойчивы к неблагоприятным условиям, чем другие бактерии.

3. Они более устойчивы к разрушению, чем другие виды бактерий.

4. Этот вид бактерий такой же опасный, как и тот, который мы изучили на прошлом занятии.

5. Иногда воспаление – скорее неблагоприятная реакция, чем защитная.

 

УПРАЖНЕНИЕ 7. Задайте 12 вопросов по тексту о бактериях.

УПРАЖНЕНИЕ 8.Перескажите текст о бактериях.