Жалованная данная и тарханно-несудимая грамота великого князя рязанского Олега Ивановича игумену Ольгова монастыря Арсению на село Арестовское
ПодлинникОколо 1371 г.
Милосердеемь божьим, молитвою святое богородици, и молитвою отця своего князя великого Ивана Олександровича, и благословеньемь епискупа рязаньского и муромского Василья, яз, князь великии Олег Ивановичу сгадав есмь с своимь отцемь с владыкою с Васильемь и с своими бояры, а бояре со мною были: Софонии Алтыкулачевич, Семен Федоровичь, Микита Аньдреевнчь, Тимошь Олекеандровичь, Манасея дядько, Юрьи околничии Юрьи чашьник, Семен Микиты с братьею, Павел Соробичь, дал есмь отцю своему Арсеныо манастырь святое Богородици, на Олгове в свободь, до его живота, а по своемь животе волен кого онь благословить на игуменьство. А дал есмь святои Богородици дому Арестовское село, с винами, и с поличьным, и с резанъкою, и с шестьюдесят, и со всеми пошлинами, и с бортники, и с бортными землями, и с поземом, и с озеры, и с бобры и с перевесьищн.
А возрев есмь в давныи грамоты, с отцемь своимь с владыкою с Васильемь и с бояры, коли ставили по первых прадеди наши святую Богородицю, князь великии Инъгвар, князь Олег, князь Юрьи, а с ними бояр 300, а мужии 600, тогды дали святой Богородици дому 9 земль бортных, а 5 погостов: Песочна, а в ней 300 семии, Холохолна, а в ней полтораста семии, Заячины, а в ней 200 семии, Веприя, 200 семии, Заячков, 100 и 60 семии, а си вон погосты с землями с бортными, и с поземом, и с озеры, и с бобры, и с перевесьищи, с резан-ками, и с шестьюдесят, и с винами, и с поличным, и со всеми пошлинами. А хто даных людии прадеды нашими святой Богородици дому где имуть седети, или бортници, или слободичь, в моей отчине, ать знають дом святой Богородици; а волостели мои ать не всупаются в них ни о которомь же деле. А Головчин дал Федор Борисовичь, а Мордовское дал Климент по Данилов двор, а Еремеи Великии с Глебом селя свои подавали госпожи Богородици, а мужи Олговскую околицю, купивше у муромьоких князии, давше 300 гривен, а дали святои Богородици.
И яз, князь великии Олег Ивановичь, што есмь дал Арестовское село святое Богородици дому, и што прадеди наши подавали которая места и люди, и што бояре подавали дому святой Богородици, того хочю боронити, а не обидети начимь дому святой Богородици; а волостели и даньииЦи, и ямыцики ать не заимают богородицьских люди и ни про што же; а кто изобидит дом святой Богородици, или князь, или владыка, или волостель, или кто иныи, тот дасть ответь перед богомь святой госпоже Богородици.
А коли есмь выехал из отчины ис своее, ис Переяславля, тогда еси обет учинил: к святей госпожи Богородици придал есм рязаньское мыто и побережьное, аже ми даст господь бог быти в отчине своей в Переяславли.
Памятники русского права. М., 1955, вып. 3, с. 96—97.
Жалованная данная грамота дмитровского князя Петра Дмитриевича Троицкого монастыря игумену Никону на омут Терменевский с исключительным правом ловли рыбы и бобров в нем и по р. Воре вдоль монастырской земли
Подлинник1423 г. 4 августа
Се яз, князь Петр Дмитриевичь, пожаловал есмь игумена Никона святыя Троици Серьгеева монастыря, или кто будет ин игумен по нем, и его братью, дал есмь им в моей отчине в Воре, а на реце на Воре, же, омут Терьменевьскои рыбы ловити, да и бобры ловити. Так же дал есмь им по реце по Воре по их земле от речки от Талицн до Лепетни рыбы ловити, да и бобры ловити. А мои рыболове и мои бобровьници туде на меня рыб не ловят, ни бобров.
А через сию мою грамоту кто имет туде рыбы ловити или бобры в омуте в Терьменевьском да и по реце по Воре, куда есмь их пожаловал, ино заповеди два рубля, а от меня быти ему в казни.
А дана грамота в лето 6000 ... 900 ... 31-ё августа в 4 день.
На обороте: Федор Ивановичь.
На отгибе грамоты светловосковая печать.
Акты социально-экономической истории Северо-Восточной Руси, т. I, № 40,.
Жалованная тарханная и несудимая грамота волоцкого князя Бориса Васильевича Симонова монастыря архимандриту Евсевию на монастырские села Кортинское, Кусакинское и Неверове с деревнями, на Волоке Ламском
Подлинник Около 1465—69 гг.
Пречистые ради богородици и честнаго ея успенья, по отца своего грамоте великого князя Василья Васильевича, се яз, князь Борис Васильевичу пожаловал есми Оимановского архимандрита Евсевья и з братею, или кто по нем будет иныи хто архимандрит. Что их села на Волоце-Кортинское, да Кусакинское и зс деревнями, да Богородитцкое Василевское село Неверова и з деревнями, и хто у них на тех землях имет жити людей, ино им на надобе ям, ни подвода, ни мыт, ни костки, ни тамга, ни восмничее, ни коня моего не кормят, ни луга не косят, ни к сотцким, ни к дворъским не тянут ни в какие проторы, ни порътного не дают, ни двора не ставят, ни дров не гонят, ни иные никоторые пошлины им не надобе. А намесници мои волотцкие и их тивуни на те земли к манастырьским людем не ьсылают ни по что, ни кормов на них не емлют, ни судят их ни в чем, опричь душегубства. А мои праведчики и доводчики поборов на них не берут. А ведает и судит архимандрит свои люди сам, или кому прикажет. А случится суд смеснои их людем с городцкими людми, и намесници мои и их тивуни судят, а архимандрит с ними судит, или его приказник. А будет прав или виноват монастырьскои человек, ино его ведает архимандрит, или его приказник, собе и в правде и в вине, а намесници мои и их тивуни не въступаются в манастырьского человека ни в правого, ни в виноватого; а архимандрит в их человека не вступается. А через сю мою грамоту кто что на них возмет или их чем изобидит, быти ему от меня, от князя Бориса Васильевича, в казни.
На обороте: Князь Борис Васильевичь.
На отгибе грамоты желтовосковая печать князя Бориca Васильевича.
Акты социально-экономической истории Северо-Восточной Руси. М., 1958, т. 2, № 382.
12. Уставная грамота митрополита Киприана Константиновскому монастырю [23]
Подлинник 1391 г.
Се яз Киприан митрополит всеа Руси дал есмь сю грамоту монастырю своему святому Костянтину и игумену, что ми били челом сироты монастырские на игумена на Ефрема, так ркучи: наряжает нам, господине, дело не по пошлине, чего, господине, при первых игуменах не бывало, пошлины, господине, у нас емлет, чего иные игумены не имали.
А игумен митрополиту так рек: яз, господине, хожу по старои пошлине, как было при первых игуменех, а здесь, господине, на Москве игумен Царко, тот игуменил у святого Константина наперед мене, того, господине, и вспроси. И митрополит послал Окинфа к Цар- ку к игумену, занеж тогды Царко неиздоровел, велел вспросити, какова пошлина в святом Констянтине и как людем монастырским дело делати.
И Царко игумен так отвечал Окинфу: при моем игуменстве так было в святом Констянтине; большим людем из монастырских сел церковь наряжяти, монастырь и двор тынити, хоромы ставить, игумнов жеребей весь рольи орать взгоном, и сеяти, и пожати, и свести, сено косити десятинами и в двор ввести, ез бити и вешне и зимней, сады оплетать, на невод ходити, пруды прудить, на бобры им в осенние поити, а истоки им забивати, а на велик день и на Петров день приходят к игумену что у кого в руках. А пешеходцем из сел к празднику рожь молоти, и хлебы печи, солод молоть, пива варить, на семя рожь молотить, а лен дасть игумен в села, и они прядут сежи и дели неводные наряжают, а дают из сел все люди на праздник яловицу, но одинова ми, господине, добили челом, а не в пошлину, тремя бараны, и яз их пожаловал за яловицу, занеж ми была не надобе яловица, а по пошлине по старой всегды ходит яловица на праздник, а в которое село придет игумен в братшину, и сыпцы дают по зобне овса конем игуменовым.
И Окинф те речи игуменовы Царьковы сказал все митрополиту. И потом Царко игумен омоглся и пришед, спмому митрополиту те речи все сказал что приказал с Оюинфом к митрополиту.
И потом яз Киприан митрополит всеа Руси вопросил семь в Володимери своих бояр того монастыря пошлин, и о яловице о празничной, Михаила Биреева, Юрья Протопопина, Ивана своего повара, ине мне те ж речи сказали, и о озерах, и о истокех, и о бобровой ловле. 11 Киприан митрополит всеа Руси так рек игумену и христианом монастырским: ходите же вси по моей грамоте, игумен сироты держи, а сироты игумена слушайте, а дело монастырское делайте. А хотя хто будет иный игумен по сем игумене, и тот ходит по сей моей грамоте. А сю грамоту велел есмь положити в церкви игумену и людем, а никоторый игумен сее грамоты из монастыря да не вынесет, аще ли вынесет, не буди на нем милости божиа и моего благословенна.
А дана грамота на Москве в лето 6900 месяца октября в 21 день, индикта 15.
Назади подпись: Сее грамоты князь великий рушити не велел, а пожаловал игумена по сей грамоте, что в ней писано. А подписал великого князя диак Иван. Рыболове мои, великого инязя, не вьежжают в монастырские озера.
Сее грамоты Иона митрополит всеа Руси не рушил. А велел и велел игуменом и христианом по старине и по сей грамоте ходити о всем. А подписал по митрополичю слову митрополич дьяк Карло.