I think it’s true. – I don’t think it’s true. / I think it’s false.

 

1. We cannot say exactly what influences education.

2. Psychology is the study of the nature and origins of knowledge.

3. Empiricists Locke, Berkeley, and Hume argued that knowledge has its source outside the individual and that it is internalized through the senses.

4. Rationalists such as Descartes, Spinoza, and Kant denied the importance of sensory experience.

5. The only way the child can find out the physical property of objects is by acting on them materially and mentally and finding out how objects react to his action.

6. The source of logico-mathematical knowledge is in every object.

7. Mental actions of the child help him to coordinate relationships between different objects and develop logico-mathematical knowledge.

8. Each child constructs the basic framework of knowledge in interaction with the environment.

 

6. Заполните пропуски в предложениях, используя словосочетания в рамочке:

 

of intellectual and moral development // a psychologist // knowledge of objects// relationship between two objects // well organized information // a fundamental distinction // the result of his creation // the interaction between the objects

 

1. Piaget`s theory is a psychological theory which helps to understand the nature ... of children.

2. Piaget is often believed to be ... , but he actually was an epistemologist.

3. Piaget makes ... between physical knowledge and logico-mathematical knowledge.

4. Physical knowledge refers to ... which are out there and observable in external reality.

5. The examples of the simplest … (a red bead and a green one of the same size, both made of wood) are as follows: 1) the two beads can be considered “different”; 2) The same beads can be considered “the same”. 3) A third example of a relationship created by the child is “two”.

6. Knowledge comes through … in the environment and the knowledge that the subject brings to the situation.

7. The basic framework of knowledge is constructed in interaction with the environment, he proved that reason is not innate in man but … .

8. More accurate, elaborate and … in turn constitutes better structured logico-mathematical frameworks.

 

7. Выполните перевод предложений с русского языка на английский, используя данные предложения:

 

1. All of my students devised a variety of techniques to insulate themselves from further stress and discomfort.

Для чего дети разработали эти техники?

2. So much instructional time are diverted to dealing with these “survival” behaviors in the course of a teaching day.

На что отводится столько много учебного времени?

3. The theory helps to understand the nature of intellectual and moral development of children.

Что помогает понять его теория?

4. Piaget was an epistemologist.

Пиаже был эпистемологом, не так ли?

5. Epistemology is the study of the nature and origins of knowledge expressed in questions such as How do we know what we think we know and How do we know that what we think we know is true?

Эпистемология это наука о природе знания?

 

8. Прочитайте пример, объясняющий, как ребенок осмысливает результаты опыта по определению того, какие объекты тонут, а какие остаются на поверхности воды. К какому выводу приходит ребенок? Какой вид знания, согласно теории Пиаже, формируется у ребенка в ходе данного опыта? Обоснуйте свою точку зрения, используя слова и выражения, изученные в ходе занятия.

Изначальное убеждение ребенка:Большие объекты более тяжелые, а маленькие более легкие.

Сравниваемые объекты:большой деревянный шар и железный ключ помещаются в воду.

- (The teacher:) Tell me about that ball.

- (The child:) It stays on top. It’s wood. Its light (легкий).

- (T) And this key?

- (Ch) Goes down. It’s iron. It’s heavy.

- (T) Which is heavier, the key or the ball?

- (Ch) The ball.

- (T) Then why does the ball float and the key sink?

- (Ch) The key is heavy. It’s heavier. It’s iron, and iron always goes under.

Урок 5

1. Прочитайте следующие слова и ознакомьтесь с их переводом на русский язык:

 

ability [q`bIlItI] – способность, умение

to intervene [Intq(:)`vJn] – вмешиваться, вступаться

objective [qb`GektIv] – цель

adult [`xdAlt] – взрослый

peers [pIqz] – сверстники

alert [q`lWt] – живой (проворный, активный)

curious [`kjuqrIqs] – любопытный, любознательный

confident [`kOnfIdqnt] – уверенный

to figure out [`fIgq aut] – понимать (постигать, разгадывать)

recreation [rekrI`eSqn] – развлечение. отдых

budding [`bAdIN] – подающий надежды, многообещающий

to foster [`fOstq] – воспитывать, поощрять, благоприятствовать

negotiation [nI`gquSI`eISqn] – переговоры, обсуждение условий

to contribute to [kqn`trIbjHt] – содействовать, способствовать

to convince [kqn`vIns] – убеждать, уверять

voluntarily [`vOlqntqrIlI] – добровольно

2. а) Прочитайте слова и ознакомьтесь с их переводом на русский язык:

 

insight – проницательность, понимание

relation – отношение, связь, зависимость

amusement – развлечение

significance – значение

desire – желание

decision – решение (принятое человеком)

solution – решение (проблемы, вопроса)

rule – правило

circumstances – обстоятельства

respect – уважение

 

б) Составьте словосочетания, установив соответствие между данными словами и выражениями, в которых они могут употребляться:

 

1. a deep … insight

2. to lose smb`s … relation

3. to make a … amusement

4. an … park significance

5. to be of great … to desire

6. an intense … decision

7. to formulate a … solution

8. a … between rule

9. to find a … circumstances

10. difficult … respect

 

3. Прочитайте следующие интернациональные слова и догадайтесь об их значении:

 

unique, to stimulate, autonomy, critical, initiative, function, special, regulation, to characterize, intellectual, emotional, seriously

 

4. a) Oбразуйте по цепочке от следующих существительных прилагательные при помощи суффикса “- аl” и от прилагательныхнаречия с помощью суффикса “- ly”, объясните их значение. Объясните, в каких случаях в наречиях пишется одно “l”, а в каких – два.