Тут ПСАЛТИРЬ РИФМОТВОРНАЯ 19 страница

А аще же, сыне мой, юность твоя преодолеет тя и воздержатися до трех дней никоими делы не возможеши, то всячески потщися, дабы тебе поне един день сохранити честен, да не проженеши Духа Святаго, того дня на вас сошедшаго и брак вашь освятившаго. Тако Его сохрани, яко же ти выше речеся. И егда той твой святый день окончится, и гости твои вси разидутся, то ты тогда, благословение от презвитера прияв, в чертог твой вниди. И вшед, первее станте оба пред образом Спасителевым или пред образом Пресвятыя Богородицы и, в начале вашего моления, прочитайте канон, сочиненный Богу Отцу нашему небесному, да канон Пресвятей Богородице, нарицаемый параклис, или акафист. Приложите же и третей канон, святому ангелу хранителю, а по канонех учиненное правило на сон грядущих прочитайте, иже в канонниках положен бяше. И читайте каноны и молитвы оба вкупе; и аще невеста твоя читать не умеет, то ты не борзостно читай, дабы и ей внятно было и вся бы читаемая словеса могла во ум свой вместити и разумети. И читай каноны и молитвы от дву лиц, а не от единаго токмо своего, дабы молитва ваша была обща.

3. По скончании же того вашего правила, сотворите вкупе по три поклоны пред святым образом и тако на одре своем да возляжете. Егда же и на одре возляжеши, не зверски напади на ню и не зело ускори в совокупление внити, но первее сотвори любовное лобзание и побеседуй, какие можеши полезная словеса и побожная, или и житейская кая, несквернавая и некощунная. А весьма бы лучши, еже соснув совокупити(с)я, дабы не яростно было твое совокупление. Люторове и ученицы их напрасно святят схождение со женою: оно токмо на душу греха не наводит, а тело от снития весма сквернится. Апостол бо Павел нарицает снитие со женою блудом, глаголя: блудодеяния ради койждо муж да имать себе жену, и каяждо жена своего мужа да имать, и жене муж должную любовь да воздает, такожде и жена мужу (1 Коринф., глава 7, стих 2). А святый Иоанн Богослов ясно нарече совокупление со женою скверною, глаголя: иже со женами не осквернишася, девственницы, сии последуют Агнцу, аможе аще идет, и наречени суть первенцами Богу и Агньцу (Апок., глава 14, стих 4). И на сие слово зря, преемниче люторской, что отвещаеши? Аз мню, что лучши17, уста своя заградив, молчати.

И о сем, сыне мой, известно веждь: аще и един день воздержешися и по вышеписанному сотвориши, то никаковая ти пакость не коснется. Господь бо Бог, видя твое исправление, не попустит на тя приитти никаковому злу, но якоже Товии юному приставил Господь ангела Рафаила, тако и тебя за воздержание твое соблюдет невредна.

 

 

Глава 3

 

О НАЧАЛЕ МИРСКАГО ЖИТИЯ

 

1. И по браце твоем, сыне мой, живи христиански, не яко иноверцы или немцы люторскаго зловерия, но в схождении имей воздержание. Дни неделныя и прочиих праздников храни в чистоте, такожде среды и пятки и субботы снабди; имей со женою своею снитие токмо на понеделник, на вторник и на четверток, и то аще праздника не случится. А коея нощи снидешися, то, не обмывшися, из дому своего не изходи и в ризы своя не облецыся: не уподобляйся безсловесному скоту. Аще бо брак и честен, и ложе не скверно, но истечение и без похотения, по Господню словеси, не чисто есть; колми же паче нечисто, кое от похотения блудного истечет. И ты, сыне мой, не ради душевныя, но ради телесные чистоты обмыйся, паче же того, повеленія ради Божия измыйся, да не явишися Богу противником. Вси бо противляющиися Богу погибнут.

По всему бо явно есть, яко издание сие всескверного блудника розстриги Мартина Лютора, еже, переспав со женою, не обмывшися быти, и в той плотской скверне ходити, и святыни касатися: понеже вси преемницы его во истечении похотном не поставляют ни малыя скверны. Вси бо они не обмывшися от истечения похотного ходят, понеже предводитель их Мартин блудолюбив был и, от великого блудного лакамства, некогда было18 ему обмыватися. И таковы ради невоздержности, и закон он ли сам издал, или, угождая ему и себе, инии19 узакониша, а Божий закон отвергли от себя, и яко свиньи обвалявшися в кале ходят, и святыни касаются, ничто же разсуждая. И таким своим разумом они, мартиняне, хуже свиней явишася: понеже свинья безсловесна есть, а они словесни суть, и им мочно было разуметь, что добро и Богу угодно, такожде и что зло и Богу не угодно. И преемницы его так обезумилися, что и доднесь образумитися не могут, и в той богомерзской блудной скверне ссылаются на Павлово слово, реченное в послании ко Евреем, в третиейнадесять главе положенное, еже он писал к ним, воздержуя их от блуда и дабы и оженившимися людми не гнушалися, но кии оженилися, ничто же бы сумнящеся; и то сумнение отводя от них рек, глаголя: честна женитва во всех и ложе не скверно, блудникам же и прелюбодеям судит Бог (Евр. глава 13, стих 4). Приложи же святый апостол рещи20 и сие, еже бы поминати нам наставников, кии нам глаголаша слово Божие, и взирати повелел нам на скончание их жития, и еже бы нам ревновати вере их. И вы, люторстии преемницы, зрите вси и внемлите словесем святаго апостола Павла: се бо повелел нам смотрити на скончание жития тех, кии быша преемницы апостолстии, а не люторския, и повелел подражати вере их. А тогда, в бытность святых апостолов, люторской злочестивые веры не было, а была токмо едина вера благочестивая. И по тому апостолову слову, како кто смеет, древнюю от апостолов утвержденную веру отставив, да подражати нововымышленой еретической вере? Тая благочестивая вера стояла тысящу пять сот лет, а Мартиновой вере люторской21 токмо двесте лет не з болшим. Мы же, во православии сущии, до апостолову слову, взираем на древние учители, кии в чистоте душевной и телесной жили и иже глаголаша нам слово Божие; то есть, взираем на Василиа Великого, на Григориа Богослова, на Иоанна Златоустого и на прочия древния учители, кии жиша свято, а не в блуде валялись, яко новоизниктий лжеапостол Мартин Лютор. И преемницы люторови вышереченное апостолово слово на землю повергоша и с калом смесиша; не восхотеша на древних учителей взирати и вере их подражати, но пошли новым путем, иже издал Мартин Лютор, и паче Христа возлюбили нового еретика и блудника всескверного. Он бо, Мартин, не потаенный блудник, но всему свету явный. И на таковаго сквернавого человека, по апостолову словеси, како взирати и житию его таковому подражати, не вем! Обаче есть такие человецы, иже подражают житию его. Сак Бог истечение мужеское нарек скверною, и повелел от нея не токмо самем единым измытися, но повелел и ризы своя измыти, и, измывшися, той день даже до вечера тому человеку быти нечисту. А ученицы Мартиновы то похотное истечение нарицают самою честною чистотою и ровняют ее с миром благовонным, яко же аз слышах от Ахтырсково полковника Ивана Перекрестова! И по вышеписанным святаго апостола Павла словесем мочно всякому человеку разумети, и не весма смысленному, еже он, святый апостол, не тому учил, еже бы по снитии со женою, не обмывся, людие ходили: но учил, дабы в чистоте жили, ибо повелел слушати учителей тыих, кии жиша по воли Божией, в самой душевной и телесной чистоте, и глаголаша словеса Божия, а не люторская, слабостная и развращенная22; но како тии древнии учители скончаша житие свое, повелел тому их житию ревновати. А Мартин Лютор со ученики своими вся та апостоловы глаголы отвергл и ногама своима попрал, но токмо изо всех тех апостоловых словес, яко пес, похапил токмо едино слово, еже святый апостол Павел написал древним законникам, Евреем сущим, а не язычникам, но ведущим повеление Божие, иже Он, Господь и Бог нашь, любяй чистоту, издревле, еще в ветхом законе [аще и слабее той закон нынешнего был], повелел по снитии со женою обмыватися. И бо та заповедь Божия во Евреех хранима твердо, и того ради святому апостолу к ним и писать было не для чего: не токмо бо апостолу, но и простому человеку зазорно писать или и говорить о том, еже что сам он известно весть. Он бо писал токмо о том, еже бы хотящии в чистоте жити не гнушалися женатыми людми и женами своими законными, понеже ради чистоты телесные начали было и законный брак в скверну вменяти. И того ради святый апостол изъявил им, яко брак - честен и ложе - не скверно, понеже снитие со женою законною греха на душу не наносит, аще с целомудрием, но токмо плоть одна сквернится истечением похоти; а аще кто соблудит с чуждею женою, то уже не тело едино, но и душу осквернит. Зри, люторе, и на сей апостолов глагол, иже рече, яко блудяй во свое тело согрешает (1 Евр., глава 6, стих 18). Се бо блуд плоть сквернит и, не омывшися, единым покаянием не можно очиститися, но омовением и приложением труда очистишися.

2. Паки святый апостол Павел рек, дабы мы и во учения странная и различная не вдавалися23. А Мартин Лютор и вся своя учения внес странная, ибо презрел древняя и новыя заповеди Божия вся, токмо имя христианское на себе оставил24, а делами весма от всех Божиих, и апостольских, и преемников апостольских законы и уставы весма отринул. Сам Бог, еще прежде Моисеа, ясно запретил, дабы людие крови всякого скота не яли; при Моисее же паче подкрепил, дабы отнюд никаковые крови человецы25 не яли. И то Господнее повеление он, Мартин Лютор, разрушил и, по его повелению, ученицы его и доднесь с великим люблением скотию кровь ядят. Сам же Господь повелел поститися, а Лютор и пост отринул и, по повелению его, послушницы его, яко безсловесный скот, ничто же разсуждая, по вся дни мясо ядят, и в самое воспоминание страстей Христовых мясо, яко безкнижная Мордва, ядят. И не до сего ста, но и свадбы играют, и вместо26 плача танцы водят веселостныя.

Господь Бог повелел нам учителей себе избирати смотря по житию их святому (Матф., глава 7, стих 20). И мы, православнии христиане, древнего благочестия держащиися, тако и творим: тех учителей слушаем, кии жили в чистоте, а не в блуде, в посте и молитвах пребывали, а не в пиянстве и танцах веселилися. И за таковое их удручение плоти Бог прославил их дивными чудесы, иже мертвых воскрешали, горы преставляли, и болезни, неудобь исцелные, врачевали своими молитвами. А другия народы явно пред Богом погрешили: вышепомянутую заповедь Божию ни во что вмениша, и во учителя себе и в предводителя ко спасению избраша скверного блудника, и хощут от терния обирати27 грозды и от репия смоквы (Матф., глава 7, стих 16), и по его прелестному ученію и доныне живут; яко безсловесный скот, ни в чесом скверны, ни греха не признавают, но все у них свято. И ты, сыне мой, не прикасайся нимало к учению их люторскому, но приемли учение древних учителей, о них же святый апостол Павел возвестил нам и повелел житию их подражати.

3. Мы вси прежде Мартина Лютора вемы, яко совокупление законное души не сквернит, но токмо сквернит тело; и того ради надлежит тело омыти, а не омывшися, по Господню словеси, никоими делы быть человеку невозможно, за еже похотное истечение тело сквернит. И аще ти, сыне мой, речет кто от люторских преемников: "отнюд де после снития со женою омыватися не подобает", и ты его вопроси: "которой апостол или пророк или от древних святых отец написал сие, еже по снитии со женою не обмывся ходити?" И аще он речет: "Павел де апостол явно написал, еже брак честен и ложе не скверно", - и ты ему паки рцы: "да чево жь де ради он не написал того, чтобы по снитии со женою не обмывшися ходити?" И аще речет: "мочно де и самому знать, что когда в чем скверны нет, того и омывать не подобает", - и ты ему отповеждь: "я де человек простой и толковать по вашему не умею; а то де я и без толку вашего знаю, что Сам Господь повелел, по снитии со женою, еще и в ветхом завете, обмыватися: колми же паче подобает в новой благодати чистоту хранити, понеже не пришол Господь ветхого закона полезная дела разрушити, но еще и подкрепил". И о сем ниже речется. И паки рцы воспретителю своему, глаголя: "видиши ли, яко апостол Павел не нарушил древнего Божия узаконения, но токмо вы нарушили Божие приказаще, еже Сам Бог повелел в чистоте ходити; а вы в нечистоте плотстей велите ходити и я вашему слову верити не смею. Аще бы омовение не потребно было, то како бы Павел апостол умолчал? Понеже писал он сие ко Евреем, и о сем он совершенно был известен, что Евреи вси, не омывся, не токмо во святилище, но и из двора вон не выходят, и сам он евреин же был: то како бы он не написал к ним, еже бы омыватися было28 не потребно? И сего ради, пожалуй, ты умолкни и не приводи людей в соблазн; паче Бога не мудрися, дабы тебе не объюродети; не послабляй ты людем Божиим в нечистоте жити. А аще хощеши о сем послабити всем нам, то первее сыщи, кроме блудолюбца Мартина, от святых отец кого ни есть, еже бы повелел омовение отставити, то тогда и я послушаю твоего повеления; а аще же не обрящеши, то для Бога умолкни и на душу свою греха не наводи. Горе приводящим люди в соблазн, горе бо и мудрым о себе. Господа ради, не мудрствуй паче Бога29. А аще кто Самого Бога слушати не хощет и апостолу Павлу внимати, тот живи люторски. Токмо тебя, сыне мой, сохрани Боже от такова безумия. Господь бо Бог сотворил нас самовластных и положил пред нами два лути, и им же восхощем, тем и шествуем. Аще кто похощет здесь по-люторски повеселитися, то на том свете возрыдает; а кто хощет на оном свете вечне веселитися, тому подобает на сем свете нужду претерпети и Христовым словесем внимати, а от люторства бежати, и яко душевную, тако и телесную скверну будет30 омывати.

Лютораня напрасно на святаго Павла ссылаются, яко бы он послабил в нечистоте телесной им ходити. Павел апостол достоверно ведал, что истечение похотное скверно есть и еже не омывшися ходити не можно, понеже и сам он евреин был, а не язычник, и рода фарисейскаго. Но писал он то, чего новопросвещенные Евреи не знали: те бо новопросвещенные Евреи не то чтоб хотели, по-люторски, не омывшися ходити, но и женидбу в скверну вменять было стали, и женатыми людми гнушатца было начали; и того ради Павел апостол и писал к ним, чтобы они о женидбе не сумнялися31. И вы, люторстии преемницы, сами в себе разсудите: како было апостолу то писать, что они твердо хранят? А вы, от высокого своего самомнения, и в церковь дерзаете входити, и к причастию в той плотской скверне приступати не усумневаетеся. О, лютого люторскаго безумного разсуждения, о, великого и несказанного безстрашия! Разве вы Тело Христово за прустый хлеб снедаете, то вам ничто есть; а по нашим православным древним догматам, толь Тело Христово свято, еже и ангели святии со страхом на него зрят, и мы на сем свете не имеем иные святости, еже бы подобна была ко уравнению Телу Христову. И к такой превеликой святости приступая, мы не токмо тело омываем, но и душу свою святым покаянием очищаем, и сладостное насыщение все из себя истребив, да к таковому преестественному делу приступаем. А что Бог осквернил, то како нам то поставляти в чистоту? А сие вы32, бедные высокоумы, забыли, еже и во откровении Иоанну Богослову ясно явлено (Апок. глава 14, стих 4), яко тии человецы, иже со женами жиша, осквернишася, и последуют Агньцу Божию токмо тии, иже со женами не осквернишася и ложа женитвеннаго не познаша, то есть девственницы токмо едины.

А люторстии преемницы и обмыватия от тоя скверны плотския не хощут, и нам возбраняют, и от такова их глубокого безумия ничто же суть они, токмо безсловесный скот, или незнающии Бога язычницы. Святый бо апостол Павел того не написал, еже бы Божий приказ отставить и, переспав со женою, не обмывшися бы ходити.

И да не зазрит мне от верных никто же, еже о едином омовении многократно воспомянух: понудила бо мя презелная люторская слабость и гнилыя их толки, дабы во многократном воспомяновении паче могли пояти, яко не надлежит люторскому гнилому33 разсуждению нам православным внимати.

А аще кто соблудит со женою чуждою, то тот грех не токмо водою, но и покаянием без довлетворенія не очиститца; а Лютор и довлетворение отверг от себя, но во всем ученикам своим послабил.

4. И аще коего человека, мужа или жену, начнет плоть воспаляти к блуду, то годствует иные нужды отставити и мужу женитися, а девице или вдовице посягнути за муж, дабы в таковый скверный и смертный грех не впасти, и в протяженном таком грехе долго не быти. Понеже человек смертен есть, а за блудный грех, по правилам святых отец, отлучаются от причастия на лета многая, и в таковое протяженное время множицею и смерть случается. И смертного ради страха велми годствует сего блудного греха блюсти себя, дабы не впасти в него. И от сего греха отвлача нас, святый апостол Павел к Коринфяном написал, яко лучши есть женитися, нежели раждизатися (1 Коринф. глава 7, стих 9). Видиши ли, чадо, яко Павел апостол и от раждизания отводит, и повелевает женитися: колми же паче, от самого блуда отводя людей Божиих, пишет сия. А и оженившимся повелил сходитися времянно, а не тако, яко люторовы ученицы и преемницы творят, и повелел пребывати в посте и молитве, а не по-люторску в нечистоте быть, и вместо поста сладостныя ества ясти, или вместо молитвы скакати, и плясати, и танцы водити. И ты, сыне мой, твердо внемли словесем святаго апостола Павла: се бо и с женою повелел сходитися с воздержанием и повелел пребывати в посте и молитве. И по сему апостолову словеси, како бы кому не обмывшися ходити? Понеже, по снитии со женою, донележе не измыется водою, не можно ни х кавовой святыни приступити, ни благословения презвитерскаго прияти, ни самому, аще презвитер сый, кого благословити, понеже на теле его есть скверна телесная, от истечения похотного изшедшая. А неомовение от тоя скверны не ино что знаменует, токмо похотливость к блуду и противность Богу.

5. Еще бо Мартин Лютор не родился, а православнии христиане то знали, еже брак честен. Еще бо и прежде апостолова послания, Сам Господь Бог объявил нам, яко брак честен, ибо, во время плотскаго Своего бытия на земли, в Кане Галилейстем на браке был, и обедал тамо, и, видя недостаток вину, первое чудо сотворил на том торжестве брачном и силу Свою Божию объявил: простую воду в вино претворил (Иоан. глава 2, стих 7). А кроме брака ни на каковом пиршестве Господь не обедывал. И по сему, паче и Павлова словесе, нам православным явно есть, яко брак честен. И нам несть ни единаго словесе о браке, ниже о снитии: но токмо наше слово лежит о истечении, от похоти плотския изшедшей. Понеже Той же Господь Бог, бывый на браке, прежде Своего воплощения узаконил, еже по снитии со женою обмытися, а не обмывся никуды не исходити, но, и омывншся, той день нечисту быти [и то вседневное медления ко очищению от скверны тоя телесныя вместо игоношения у Бога положено бяше]. И на сие Божие сдово всяк зри и разумей, яко аще кто и водою измыется, обаче тем омовеніем весма, без игоношения, не очистится; но егда во игоношении той весь день пройдет, то тогда уже совершенно очистится. А той изменник Христов, Мартин, не то что по омовении указное время игоношения на себе понести, но аще то истечение и по бедрам течет, а он уже по своему суемудрию и чист стал быти. Чудное и пречудное дело, как в таковое безумие народ такой великой, Немецкой и Белоруской, впал, еже явного Божия приказанія не слушают, да слушают проклятого изверга, Мартина Лютора, и учеников его сквернолюбцов, и на Господа Бога клевещут, яко бы Он закон Свой нарушил, а паче на святаго апостола Павла лгут, будто он омовение плотское отставил! Ни! Апостолу Христову не можно вопреки что Господу Своему сотворити или глаголати, но токмо вопреки глаголют и творят антихристовы апостоли, а не Христовы. Тыи токмо люторстии преемницы вопреки Христу делают: не токмо о едином омовении прекословят, но и вся заповеди Божия опако обращают.

Христос не пришол древний Свой закон разорити, но исполнити. Сам бо о Себе ясно изрек, глаголя: Аз не приидох разорити закон, но исполнити (Матф. глава 5, стих 17); то како апостол Христов может закон Его разоряти? Тако бо Господь ясно рек, глаголя: не мните [о Мне], яко приидох разорити закон или пророки; не приидох разорити, но исполнити; аминь бо глаголю вам: дондеже прейдет небо и земля, и ота едина или едина черта не прейдет от закона. И подкрепляя Своя заповеди, тако Господь рече (стих 21): слышасте, яко речено бысть древним: не убиеши; иже бо аще убиет, повинен будет суду; Аз же глаголю вам, яко всяк, гневаяйся на брата своего всуе, повинен будет суду. И паки рече Господь (стих 27): слышасте, яко ре(че)но бысть древним: не прелюбы сотвориши; Аз же глаголю вам, яко всяк, иже воззрит на жену, ко еже вожделети ея, уже любодействова с нею. И паки рече Господь (стих 38): слышасте, яко речено есть: око за око и зуб за зуб; Аз же глаголю вам не противитися злу; но аще кто ударит тя в десную твою ланиту, обрати ему и другую. И паки рече Господь (стих 43): слышите, яко речено бысть: возлюбиши искреннего своего и возненавидиши врага твоего; Аз же глаголю вам: любите враги ваша; благословите кленущия вы; добро творите ненавидящим вас и молитеся за творящих вам пакости и изгонящих вы; и за то будете сынове Отца вашего, Иже есть на небесех. И на сия глаголы Христовы зря, всякому мочно видети, яко Господь в новой благодати не послабил и первого Своего законоположения не нарушил, понеже Сам Он Законодавец бе, но паче первого подкрепил, глаголя: аще кто написанных в законе заповедей сих малых едину токмо разорит и научйт тако человеки, мал наречется во царствии небеснем [то есть: яко на брак пришедый не в брачных одеждах изгнан бысть и ввержен во тму кромечную, тако и мний не возможет быти с великими купно, но изгнан будет и ввержен во тму кромечную]; а иже сотворит и научит, сей велий наречется во царствии небеснем. И, по вышеписанным Господним словесем, не вем, не вем, како Господне повеление о обмовении отставити! Мартин Лютор что ни делал, того он и сам не ведал, понеже он, от презелныя ярости к блуду, вне ума своего был; а иным было мочно, и поосмотрясь, Законодавца своего истинного Бога законы порочити, и обращати их опако, и законы располагати по своим прихотям, по-люторски.

6. И всяк, поставляяй плотскую похотную скверну в чистоту и мняй, яко бы не подобает ю омывати, позри на сие умным своим оком и разсуди здравым умом. Сажа копчоная, аще не токмо скверну в себе какую имеет, но еще и многих иных материй чищши есть: обаче, аще и мало ею лице свое или руце очёрнит, то, не омыв того своего и малого очернения, и из дому своего не изыдет. А аще восхощет итти пред царя, или и пред велможу, или и к своим равенникам на пиршество, то и двократы или и вящши измыватися имать, дабы и признбки тоя черности на лицы или на руках его не значилось. И не токмо лицо или руки, но аще и на одежде какое очернение есть, то, не очистив с тоя одежды какового и малого очернения, из двора вон не выходят. И не токмо на одежди, но аще и на сапогах какое и от персти призачёрнится, то и того не очистя из дому своего не исходят. Колми же паче подобает тое учернение человеку омывати, которое Богу мерзко! Аще бо кто учернится сажею, или и иным чем, и то очернение, малое или и великое, Богу гнюсности никаковые не наносит, обаче вси, и люторскаго зловерия, не омывшися от видимыя человеками34 черности, не токмо пред царя, но и в торг или на вечеринки свои не ходят; а пред Бога смело идут в том очернении, кое Господь Бог видит

Своим Божиим зрением и заповедал всем Своим верным рабам измыватися. И аз не вем, коего духа бяху лютораня и белорусцы: не токмо царя своего или велможи, но и клевретства своего стыдятся, а небесного Царя и Бога ни во что поставляют! От царя аще и несть такова запрещения, еже бы пред него не измывшися не приходили, обаче и без повеления его омываются; а Господь имянно повелел от похотного истечения уморавшимся омыватися, а люторане и белорусцы сами не моются, и инем запрещают, дабы вси Богу вопреки делали. Чудное сие дело, како бренные человецы умняя Бога своего хощут быти! И люторанам не дивно вопреки Богу что творити, понеже они люди отчаянные, и на древний Божий закон со оружием ополчишася, и вся древняя догмы упако обратиша. А белорусцы вси древнего благочестия твердо держатся, а во омовении от похотного истечения люторам последуют. Чудное сие дело, что в Писании и сокровенные речи разсуждают, а сего явного и всем откровеного заповедания Божия не могут пояти!

Ты же, сыне мой, сие себе веждь: елико Бог человека болши, толико и очернение похотное от очернения сажного болши есть. Видимое бо очернение сажное, или и иное какое, тленными очми видят, а невидимое очернение плотское невидимое око Божие видит. И по сему явному изъявлению мочно и не весма мудрому человеку сие разумети, еже яко небо от земли отстоит, тако вещественное35 очернение от осквернения похотного отстоит; яко капля при мори, тако сажа при очернении истечения похотного. А людие не токмо сановитии, но и простии, из домов своих мало исходят в том видимом очернении: колми же паче подобает Самем Богом зримое очернение омыти!

О сем всем людем не неизвестно, еже аще кто что от своего умничества ни издаст, наипаче же в духовных делех, той сам себя в проклятие вводит, и кто таковых и слушает, в то же проклятие введет. А Мартин Лютор колико каких законов ни узаконил, а вси от своего умышления издал. И того ради вси тыя его законы стали быть Богу противны, понеже он во уме своем вознесся, и древних святых отец, в посте и во всяких добродетелех просиявших, уничтожил, и вся уставы церковныя отринул; и не токмо отеческая, но и Божия заповеди отверг и издал вся новая, древним преданием противная. А святый апостол Павел ясно о сем изъявил, яко Бог мира сего мудрование обуил (1 Кор., глава 1, стих 20). А он, Мартин, вся своя законы издал по умствованию мира сего и по лакомству своему, а не по духовной твердости. И паки той же святый Павел, Римлянов уча, глаголет, яко кии человецы возмнят себя быти мудрых, тии уже обезумишася (К Рим., глава 1, стих 22). И по сему апостолову слову, он, Мартин, явился самый всесветный дурак, понеже в разуме своем велми вознесся и никого в равенство себе не уподобил, и того ради и в совет себе старших себя и мудрших36 никого не пригласил, и не токмо восточной, но и западной Церкви учинился противником, и учинился он сугубый еретик, перелитрованный в еретичестве своем: первее был в римском отпадении, а потом высочайшую себе ересь обрел, и бысть еретик еретиковичь. И кии человецы его, Мартина, и похваляют, то вси тии либо несовершенного разума, либо несовершенно его ереси разумеют. И аще кто, ведая его пред Богом противление, да похвалит его законы, то той пред Богом сугубо согрешит и в таковое же проклятие впадет, яко и он.

И ты, сыне мой, ведая веждь, яко смертне согрешиши, аще Бога и приказание Его ни во что вмениши и, по-люторску, переспав со женою своею, не обмыешися и риз своих не измениши. Аще же к Богу любовь имаши и верный Ему раб быти хощеши, то и повеление Его люби, и исправляй их; противно же воли Его Божией ничесого не твори, и всякая наказания от Святаго Писания яко от истых Его Божиих уст приемли, и во всяком деле, несравненно с человеческими делами, Его Божия дела веди, и повеление Его твердо храни, и что Богу не угодно, того отнюд не твори. А аще Бога с человеки будеши ровняти и повеление Его ни во что вменяти, яко же лютораня творят, то аще на сем свете Бог тебя не накажет, то уже во грядущем веце стогубо постраждеши. Тамо бо не токмо за телесную похотную скверну, но и за словеса пустбшная воздаши Богу ответ. Не умничай паче Бога и словес Его в ничтожность не повергай. Он бо рек, яко за всякое праздное слово, еже изрекут человецы, воздадут ответ (Матф., глава 12, стих 36): колми же паче, аще кто не словом, но самым делом погрешит пред Ним! И сего ради ты, сыне мой, отнюд пустошных словес, наипаче же ругателных, не глаголи, но токмо что потребно, то и глаголи.

Паки, сыне мой, и сему внемли: егда Господ сходил к Моисею на Синайскую гору, тогда повелел Бог всем людям, до сошествия Своего за три дни, от жен отлучитися (Исход. глава 19, стих 15). Видиши ли, люторе, яко, и по омовении, три дни не удостоишася и к Синайстей горе приступити: а ныне не к Синайской горе, но к самому престолу Божию како кто дерзнет нечист приступити? И того ради ныне, в новой благодати, паче древнего подобает человеку себя пред Богом очищати: понеже тогда сень была, ныне же самая истинна совершается. Тогда Господь схождение Свое чинил чрез ангела, а ныне уже Сам Он, Господь и Бог нашь, чрез волю Свою, в действе Евхаристии присутствует Своим низхождением, и Святым Своим Духом вся сущая во святей литургии совершает и освящает. А люторы и преемницы их ту великую святость церковную хужши Синайские горы поставляют, еже, переспав з женою и не обмывшися, яко безсловесный скот, в церковь идут и святыни касаются. Люторам вся Божия и отеческия заповеди ни во что, но токмо предводителя своего Мартина слушают. Избрали себе вместо законника беззаконника, вместо чистотолюбца сквернолюбца и, вместо ангельския чистоты хранителей, бесов блудных послушника и блудные похоти рачителя, и тому всескверному блуднику душами и телесы вверилися. А той Мартин, по Господню словеси, тогда же, егда он такое растленное учение начал издавати, довелся огню предати. О сем бо Господь Бог ясно всем нам изъявил, яко древо, не творящее плода добра, посекается и во огнь вметается (Матф., глава 7, стих 19); а прежде того словесе рек, яко древо злое не может плода добра сотворити. И ради совершенного нам поятия прирек Господь, глаголя, дабы мы от плодов учителей себе познавали; еще же и сие прирек: не всяк глаголяй Ми: Господи, Господи, внидет во царство небесное, но творяй волю Отца Моего, Иже есть на небесех. И сие всяк зри и разумей. Се бо Господь ясно изрек, яко творящии волю Отца Его небесного [то есть волю Божию], и по сему Господню словеси, токмо тии внидут во царство небесное, кии человецы живут по воли Божией; а кии противно Божией воле живут, тем несть части во царствии небеснем. И всякий человек разсуждай, то ли то воля Божия, еже по-люторски, в плотской скверне, не омывшися ходити? Ни! Лгут бо люторане, сказующе о себе, яко бы они по воли Божией живут. Аще бы по воли Божией жили, то бы они оного прелестника, антихристова посланника, Мартина Лютора, тогда же бы по Господню словеси во огни сожгли. А они, бедные, обрадовались легкостному житию: что той прелестник сказал легонко, тому и поверили. А узкой и прискорбной путь, от Самого Господа похваленный, иже вводит во царство небесное, отставили, и избрали себе, по глаголу учителя своего Мартина, путь широкой, и хощут им внити во царство небесное, тем путем, которой ведет в вечную погибель. И аще бы здравый ум ученицы Мартиновы имели, то бы, по евангельскому Господню словеси, не токмо его единаго, но и учение его, и кии тогда на легкостныя его словеса склонились, и тех бы вкупе с ним, во огни сожгли, дабы и память таковаго прелестника вечно погибла. Нам же, во православии сущим христианам, годствует от таковаго их прелестного учения удалятися, дабы в такое же безумие люторское не вдатися. Сыне мой любезный, велми бойся люторских преданий, понеже вся предания и толкования их велми развратна суть и Божиим заповедем противны.