Vocabulary

bank [bæŋk] n банкin front of [frʌnt] перед кем-л. / чем-л.

bar [ba:] n бар, буфет next to [nekst] prep вблизи, возле, рядом

bowl [bəul] n миска, тарелкаopposite ['ɔpəzɪt] adv напротив

box [bɔks] n коробка, ящик under['ʌndə] prep под

camera ['kæm(ə)rə] n фотоаппаратfetch [feʧ] v принести, привести

carpet ['kɑːpɪt] n ковёрlook [luk] v смотреть, выглядеть

cup [kʌp] n чашка, бокал, кубок look at смотреть на

glass [glɑːs] n стекло, стакан think [θɪŋk] v думать, полагать, считать

glasses ['glɑːsɪz] n очки blue [bluː] adj голубой, синий

party['pa:tı] n вечеринка, партия either ['aɪðə] adv тоже (в отриц. предл.)

shelf [ʃelf] n (pl. shelves) полка in the middle of посреди, в серед.

sir [sɜː] n сэр, господин, сударь now [nau] adv сейчас, теперь

wall [wɔːl] n стена small [smɔːl] маленький (по размеру)

yard [ja:d] n дворthen [ðen] в таком случае, затем

above [ə'bʌv] prep выше, наверху too [tuː] adv также, тоже, к тому же

behind[bı'haınd] prep позади, сзади yellow ['jeləu] adj жёлтый

between [bɪ'twiːn] prep между supermarket ['s(j)uːpəˌmɑːkɪt] универсам

that что (в придат. предл)

I think that … Думаю, что

 

Ex. 2.Прочитайте и письменно переведите предложения на русский язык, затем сделайте обратный перевод и сравните с оригиналом, проанализируйте ошибки и переведите предложения на английский язык еще раз:

1. The car is in front of the house. 2. Don’t say it in front of the children. 3. Take this book too. 4. Where is the bank? – It is between the library and the supermarket. 5. I’ve got a nice yellow dress. 6. Where is he now? – I think that he is at the party. 7. My cup is on the shelf. Fetch it, please. 8. Where is that painter’s picture? – It is on the wall. 9. Where is Olga? – She is at the bar. 10. Where is the table in your room? – It is in the middle of it. 11. Where are the bowls? – They are in the box. 12. The picture is on the wall above the piano. 13. Who is behind you in this picture? – My little brother. 14. Have you got a camera? 15. Who is there next to your sister? – It’s her husband. 16. The dog is on the carpet under the table. 17. What is there opposite the theatre? – A new supermarket. 18. Where are my glasses? – They are on the table behind the books. 19. Fetch me a glass of milk, please. 20. I think that you are right, Tom. 21. Have you got a ticket, sir? 22. I’m not a teacher, he isn’t a teacher either. 23. I’m a student, he is a student too. 24. The walls in her room are blue. 25. Where is Nick? – He is in the yard with his daughters. 26. Look at my car. It is nice, isn’t it? 27. My book isn’t on the table. – Then look under it.

 

Ex. 3. Прослушайте и воспроизведите следующие речевые образцы:

 

1. Where are you? – I’m in the kitchen.

2. Where is John? – He’s in the living-room.

3. Where is Helen? – She’s at the bar.

4. Where are Mr. and Mrs. Jones? – They are in the garden.

5. Where am I? – You are in Gogol Street.

6. Where are we? – We are in Oxford Circus.

7. Where is the book? – It’s on the desk.

8. Where is the table? – It’s in the middle of the room.

9. Where are the plates? – They are in the sink.

10. Where is the garden? – It’s behind the house.

11. Where is the bag? – It’s under the bed.

12. Where is the clock? – It’s above the piano.

13. Where is the car? – It’s in front of the house.

14. Where is the school? – It’s opposite the library.

15. Where is the supermarket? – It’s near the hospital.

16. Where is the church? – It’s next to the cinema.

17. Where is your office? – It’s between the library and the park.

 

Ex. 4. Спросите своего партнера о местонахождении предметов, употребив при этом данные слова:

 

Model: tie/on the bed

– Where is the tie?

– It’s on the bed.

 

cup/on the shelf the bank/next to the cinema

the cupboards/in the kitchen the shop/between the school and the hotel

the sofa/in the living room the supermarket/opposite the bank

the carpet/in the middle of the room your car/in front of the office

the pictures/above the desk the library/near the school

the boxes/under the bed the garage/behind the hotel

Ex. 5.Спросите своего партнера о местонахождении того или иного лица, употребив при этом данные слова:

 

Model: Bob/in the living-room

– Where is Bob?

– He’s in the living-room.

 

the children/in the park Jane/at her office

Mr. Smith/in Paris the boys/at the cinema

the Blacks/in Belarus your mother/in the garden

Lucy/at a party John and Helen/at the bar

 

Ex. 6. Запросите у своего собеседника информацию о местонахождении известных вам лиц и предметов.

 

Ex. 7. Прослушайте, прочитайте и воспроизведите следующие диалоги. Составьте подобные диалоги:

 

1. – Mary is in New York.

– In New York?

– Yes, she is in New York.

 

2. – Is Jane in Paris now?

– Yes, she is.

– And Kate?

– She is in Paris, too.

 

3. – Is Kate in London now?

– No, she isn’t.

– Where is she?

– In Manchester.

 

4. – Are Jim and Paul in Chicago now?

– No, they aren’t.

– Where are they?

– They are in New York.

 

5. – The Blacks are in Rome now, aren’t they?

– No, they aren’t.

– Where are they?

– They are in Madrid.

 

6. – Fetch my glasses, please.

– Where are they?

– They are on the desk or on the sofa.

– They aren’t there.

– Look on the TV set then.

– They aren’t there either.

 

7. – Excuse me, sir.

– Yes?

– Where is the bank?

– It’s in Gorky Street.

 

Ex. 8. Составьте речевые ситуации:

 

1. Вы впервые находитесь в нашем городе. Расспросите собеседника, где находятся те или иные места, которые вас интересуют.

2. Вы уезжаете в командировку. Через час у вас поезд. Вы очень торопитесь, а у вас еще не упакован чемодан. Вы спрашиваете у своей дочери, где находятся нужные вам вещи.

 

Абсолютная форма притяжательных местоимений Если возникает необходимость употребить притяжательные местоимения без существительного, то у них для этого есть специальная форма, которая называется абсолютной формой. my – mine our – ours his – his your — yours her – hers their – theirs its – its This is my book. Это моя книга. The book is mine. Эта книга – моя.

 

Ex. 9. Прослушайте и воспроизведите следующие речевые образцы:

 

1. Whose book is this? This is my book. The book is mine.

2. Whose coat is that? That is Jack’s coat. The coat is his.

3. Whose umbrella is this? This is my sister’s umbrella. The umbrella is hers.

4. Whose house is that? That is our house. The house is ours.

5. Whose bags are those? They are the boys’ bags. The bags are theirs.

6. Tom: This is not my coat.

Mary: Is it my husband’s coat?

Tom: No, it is not.

Mary: Is it Nick’s?

Tom: Yes, it is.

 

Ex. 10. Перефразируйте следующие высказывания, изменив форму притяжательного местоимения:

 

Model 1: These are our books. The books are ours.

 

1. Those are their tickets. 2. Is this your pen? 3. That is our dog. 4. This is his computer. 5. Are those your books? 6. Is that my umbrella? 7. This is Mary’s hat. 8. That is my brother’s house. 9. This is his coat. 10. Are these my apples? 11. Is that your car? 12. Is that her tent? 13. That’s my bag. 14. They’re her boots. 15. They’re my glasses. 16. Is this your camera?

 

Model 2: These pencils are hers. These are her pencils.

 

1. Those books are yours. 2. Is that dog hers? 3. Is that bag mine? 4. That car is ours. 5. The picture isn’t mine. 6. Those glasses are his. 7. Are these maps John’s? 8. Is that tie his? 9. That plan is hers. 10. That house is my brother’s. 11. These cups are yours.

 

Слово-заместитель one Во избежание повторения существительного оно замещается словом one (ones – во множественном числе), перед которым могут употребляться указательное местоимение, артикль, прилагательное и т.д. 1. – Which car is yours? – Который автомобиль ваш? – The red one is mine. – Красный. 2. – Give me those cups. – Подай мне те чашки. – Which ones? – Которые? – The ones on the shelf. – Те, которые находятся на полке.

 

Ex 11. Прочитайте и воспроизведите следующие диалоги. Составьте подобные диалоги:

 

1. – Whose car is that?

– Which one?

– The green one.

– Oh, it’s Mr. Black’s.

 

2. – Is that John’s book?

– Which one?

– The one on the desk.

– No, it isn’t. His book is red.

 

3. – Are those Jane’s boots?

– Which ones?

– The ones under the chair.

– No, they aren’t. Her boots are brown.

– Whose boots are they?

– I think they are Betty’s.

 

4. – Which umbrella is yours?

– The red one is mine.

– Which umbrella is Kate’s?

– The green one is hers.

 

Ex. 12. Ответьте на вопросы, употребив слова-подсказки:

 

Model: – Which car is theirs?

– The green one is theirs.

 

1. Which pencil is yours? (red) 2. Which bag is Mary’s? (brown) 3. Which coat is his? (black) 4. Which house is theirs? (small) 5. Which cup is yours? (that) 6. Which umbrella is hers? (green) 7. Which books are theirs? (thin) 8. Which room is ours? (room 30)

 

Ex. 13. Прослушайте следующий диалог, прочитайте и воспроизведите его. Составьте подобный диалог:

 

At Table

Peter: Ann, here are two plates: a blue plate and a green plate. Which is your plate?

Ann: The green one is mine, Peter.

Peter: Then the blue one is mine.

Ann: Yes, the blue one is yours and the green one is mine.

Peter: Here are two glasses: a small one and a big one. Which is Mother’s glass?

Ann: The small one is hers. The big one is Father’s.

Peter: The small one is hers, and the big one is his.

Ann: Yes, that’s right.

Peter: Which is Father’s plate?

Ann: The yellow one is his.

Peter: Here are four bowls.

Ann: Yes, the big bowls are Tom’s and Paul’s.

Peter: The small ones are ours, then?

Ann: Yes, the small ones are ours, and the big ones are theirs.

 

 

Unit 10.

 

Правила чтения
1. oi, oy – [ɔı] oil, point, boy, soil, noise, toy, coin, voice
2. ea – [e] перед d, th dead, bread, ready, feather, leather, head But: break [breık], great [greıt], steak [steık], create [kri:'eıt]

 

Ex. 1.Прочитайте следующие слова:

 

1. boy soil join noisy 'boiler

toy spoil joist poison 'boycott

joy toil moist 'roister point

troy oil voice 'toilet coin

[e]

2. a) head – read – spread – thread – dead – dread

feather – weather – breath – death – stead – lead

[i:] – [e]

b) heal – head steal – stead treat – thread

deal – dead beat – breath

 

c) heed – head breed – bread deed – dead

deep – death breed – breath reed – bread

 

Vocabulary

 

blackboard['blækbɔ:d] n класс. доскаfine [faın] adv прекрасно, отлично

cheese [ʧi:z] n сыр grey [greɪ] n серый

classroom ['klɑːsrum] n класс light [laɪt] светлый, свет, лёгкий

coffee ['kɔfɪ] n кофе modern ['mɔd(ə)n] современный

colour ['kʌlə] n цвет, тон new [nju:] adj новый

glove [glʌv] n перчатка sweet [swiːt] adj сладкий, конфета

hospital ['hɔspɪt(ə)l] n больница yet [jet] adv ещё, всё ещё

in hospital лежать в больнице watch[wɔʧ] v смотреть

to hospital ложиться в больницу watch TV смотреть телевизор

notebook ['nəutbuk] n тетрадь, ноутбукChinese ['tʃaı'ni:z] adj китайский

sofa ['səufə] n диван, софаEnglish ['ɪŋglɪʃ] adj английский

textbook ['tekstbuk] n учебникFrench [frentʃ] adj французский

watch [wɔʧ] n часы (наруч.)German['dʒə:mən] adj немецкий

all [ɔ:l] pron все, всёGermany ['dʒə:mənı] n Германия

comfortable ['kʌmf(ə)təbl] adj удобныйRussia ['rʌʃə] n Россия

dry [draɪ] adj сухойRussian ['rʌʃ(ə)n] adj русский

easy['i:zı] adj лёгкий, удобныйSpanish ['spænıʃ] adj испанский

Great Britain [greıt 'brıt(ə)n] n Великобритания

 

Ex. 2.Прочитайте и письменно переведите предложения на русский язык, затем сделайте обратный перевод и сравните с оригиналом, проанализируйте ошибки и переведите предложения на английский язык еще раз:

 

1. Is this book Russian or English? – It’s German. 2. It is a very comfortable sofa. 3. That is a blackboard. It’s green. 4. It’s an easy text. 5. I’ve got a comfortable modern flat. 6. What colour is your new car? – It’s grey. – Fine. 7. Fetch some cheese and coffee, please. 8. All of us are in the classroom. 9. Is this my or your watch? – It’s mine. Yours is on the table. 10. Where are my gloves? – They are in the bag. 11. Where is Nick? – He is ill. He is in hospital. 12. I’ve got a sweet orange. – So have I. 13. Bill isn’t here yet. Where is he? – I think he is at the bank. 14. My room is large and light. 15. I’ve got some new notebooks. 16. Don’t watch TV now. It is late. 17. The girl is ill, fetch her to hospital. 18. Where is your English textbook? – It is on the shelf. 19. Is he in Germany or in Great Britain now? 20. Have you got any white dry Spanish wine? – No, we’ve got red sweet French wine. 21. Look at that Chinese girl at the piano, she is very talented. 22. Is this cheese tasty? – Yes, it’s very tasty. 23. I think that he is in Russia now. 24. What colour are your new gloves? – They are blue.

 

Ex. 3. Прослушайте текст и скажите, какие предметы мебели упоминаются в тексте:

 

This is my classroom. It is large. The walls are green. Those are pictures. They are on the walls. These are desks. The desks are brown. Those are chairs. They are brown too.

This is my desk. These are my notebooks and textbooks. They are on the desk. The textbooks are new. These are shelves. They are brown and yellow. That is a blackboard. It is brown.

All the students are in the classroom, but the teacher isn’t in there yet.

Ex. 4. Прочитайте предложения и укажите, соответствуют ли они содержанию текста. Обозначьте верные предложения как True [truː], а неверные как False [fɔːls] и исправьте их:

 

1. The classroom is large.

2. The walls are grey.

3. The pictures are on the walls.

4. The desks are brown.

5. The chairs are black.

6. The notebooks and the textbooks are on the shelf.

7. The textbooks are new.

8. The shelves are green and yellow.

9. That is a blackboard. It is green.

10. The teacher isn’t in the classroom yet.

 

Ex. 5. Прочитайте текст № 3, задайте вопросы и ответьте на них.

 

Ex. 6. Заполните пропуски притяжательными местоимениями:

 

1. Is this Miss Brown’s coat? – No, it isn’t. ... coat is grey. 2. Are these your pens? – No, they’re not. ... pens are blue. 3. Is this Mr. Jackson’s hat? – No, it isn’t. ... hat is black. 4. Are these the children’s books? – No, they’re not. ... books are red. 5. Is this Mrs. Davis’s dog? – No, it isn’t. ... dog is brown and white. 6. Is this your father’s tie? — No, it isn’t. ... tie is green. 7. Mary is Ann’s friend. She is ... friend, too. 8. The students are in the classroom. ... coats and bags are here. 9. Jane’s living-room is large. ... bedroom is large, too.

 

Ex. 7. Заполните пропуски артиклями, где это необходимо:

 

1. Where is ... box? – It’s under ... table. 2. Is that ... easy text? – Yes, ... text is very easy. 3. That is ... wine. That is ... good dry wine. 4. What colour is ... floor in your room? 5. These are my ... sons. They are ... good sons. 6. Where is ... blue tie? – It’s on ... bed. 7. ... map is on ... wall. 8. This is ... classroom. It’s ... good classroom. 9. Is ... pencil red? – No, it isn’t. ... pencil is black. 10. What ... books are these? – They are ... French books. 11. This is ... desk. It’s clean. It’s in ... classroom. 12. Where are ... children? – They’re in ... garden. ... dog is in ... garden, too. 13. Are ... boys happy? – Yes, they are very happy. 14. ... meat is tasty but ... cheese isn’t. 15. Is this ... tea ? – No, it’s ... coffee. – And what is that? – That’s ... milk. 16. ... bedroom is large and light. ... beds are very comfortable. 17. ... English books are on ... table.

 

Ex. 8. Поставьте вопросы к выделенным словам:

 

1. This is our classroom. (2) 2. It is a light room. (2) 3. The walls in my room are yellow. (1) 4. The table is at the window. (1) 5. The chairs are at the table. (1) 6. These are Jane’s gloves. (2) 7. Their house is modern. (2) 8. Minsk is a fine city. (1)

 

Ex. 9. Переведите на английский язык следующие предложения:

 

1. Это учебник? – Да. Это хороший учебник. 2. Это его книга? – Нет. Это моя книга. 3. Эта книга хорошая? 4. Этот карандаш черный? – Нет. Это красный карандаш. 5. Это зеленая машина, а та черная. 6. Это ваш фотоаппарат? – Да. – Это хороший фотоаппарат? – Да, он очень хороший. – Это новый или старый аппарат? – Новый. 7. Что это? – Это наручные часы. – А что то? – Это стенные часы. 8. Это хорошая ручка? – Нет, это плохая ручка. 9. Мясо жирное? – Нет. 10. Чья это книга? – Это книга г-на Смита. – Это английская или русская книга? – Это английская книга. 11. Чьи это книги? – Это мои книги. 12. Где библиотека? – Она рядом с вашим домом. 13. Где находится ваша фирма? – Она за библиотекой, недалеко от театра. 14. Это английский фильм? – Нет, фильм французский. – Что это за фильм? – Фильм хороший. 15. Это старая машина, не так ли? – Да. – Какого она цвета? – Она зеленая. 16. Где тетради детей? – Они на столе. – Где ручки? – Они тоже на столе. 17. Эти стулья новые? – Нет. 18. Чья это классная комната? – Эта классная комната наша. 19. Которое пальто ваше? – Мое коричневое. 20. Что это? – Это миски и кружки. – А это тарелки, не так ли? – Да. 21. Где сумка? – Она на диване. – Ящик тоже на диване? – Нет, он под столом. 22. Какого цвета твой новый галстук? – Синий. 23. Где Линда? – Она в парке. 24. Это твоя квартира? – Нет, это квартира моей сестры. 25. Что это? – Это новые учебники. 26. Это яблоки или груши? – Груши. – А это лимоны, не так ли? – Нет, это не лимоны. Это сладкие апельсины. 27. Это письма. – Чьи это письма? – Это письма моего сына. 28. Это ваша книга? – Нет, это книга Нины. 29. Моя новая квартира большая и светлая. 30. Чей это автомобиль, твой или твоего отца? – Моего отца. 31. Где наши билеты? – Они у меня в сумке. 32. Что это? – Это стол, а то стулья. 33. Какого цвета твое новое пальто? – Синее. 34. Ник сейчас в Минске, не так ли? – Да. 35. Это твоя ручка? – Нет, моя красная. Я думаю, что эта ручка Нины. 36. Что это такое? – Это лампа. 37. Чей это автомобиль? – Красный? Я думаю, что Виктора. 38. Где мой зонтик? – Посмотри на письменном столе. 39. Мою сумку, пожалуйста. – Какого она цвета? – Коричневая. – Вот, пожалуйста. 40. Что это? – Это очень интересная книга. 41. Это твой зонтик? – Нет. – Ты уверен? – Да, уверен. Мой зонтик голубой. 42. Чьи это тетради? Они твои, Аня? – Нет, мои в сумке. Спроси Лену. Возможно, они ее.