Аналитические глаголы

1) выражают начало действия:

-а/-ђ; -ый/-и + башла-

-ып, -еп, -п, + ќибђр-

-рга, -ргђ/ -ырга, -ђргђ /-арга, -ђргђ } + кереш-

— яз-а башл(а)+ ый начинает писать
— укы-й башла(а)+ый начинает читать
— эшл(ђ)-и башл(а)+ ый начинает работать
— ђйт-ђ башл(а)+ ый начинает говорить
— сљйл-и башл(а)+ ый начинает рассказывать
— ишет-ђ башл(а)+ ый начинает слышать

 

бие-п ќибђр+де заплясал
кљл-еп ќибђр+де засмеялся
ђйт-еп ќибђр+де подсказал
эшлђ-п ќибђр+де заработал
ќырла-п ќибђр+де запел

 

эшлђ-ргђ кереш + ђ начинает работать
аша- рга кереш + ђ начинает кушать
тыћла-рга кереш + ђ начинает слушать
укы-рга кереш + ђ начинает читать
сљйлђ-ргђ кереш + ђ начинает рассказывать
яз-арга кереш + ђ начинает писать

 

Рљстђм быел мђктђптђ укый башлый.

Былтыр мин университетта эшли башладым.

Артур ђйтђ башлаган, лђкин ђйтмђгђн.

Операциядђн соћ ђби яхшы ишетђ башлады.

Алмаз, анекдот сљйлђп ќибђр ђле.

Дђрес беткђч, кызлар ќырлап ќибђрделђр.

Анекдот сљйлђгђч, балалар кљлеп ќибђргђннђр.

Июнь аеннан Марат эшлђргђ керешђ.

Кассетаны тыћлагач, без татарча сљйлђшергђ керештек.

Эшен бетергђч, ул хат язарга керешкђн.

 

а) — Син кайчан университетта эшли башладыћ?

— Былтыр.

 

ђ) — Ул диссертациясен кайчан яза башлаган?

— Ике ел элек.

 

б) — Алсуныћ ђбисе ишетђ башлаганмы ђллђ?

— ђйе, операциядђн соћ.

 

в) — Спектакль турында сљйлђгђч, ул кљлеп ќибђрде.

— Нигђ?

— Шундый кызык булган.

 

г) — Сез татарча љйрђнергђ керештегезме ђле?

— ђйе, керештек.

 

д) — Кем ќырлап ќибђрде?

— ђлфия.