Explain the uses of participles in

 

...how man is stepping up the pressure on the natural world;

...what most other cities of the developing Far East would like to be;

.. .since it was founded as a colony by the British;

...a pretty good symbol of the impact made on this corner of the Far East by capitalism;

...an economic system evolved in the West;

...looking at the city who could deny the triumphs of...;

...whose ancient culture is now dominated by...;

...both ideologies though usually considered irreconcilable...

...these can be achieved through science and technology;

...though some in the West are finding it prudent to qualify this nowadays;

...that the Earth resources are there to be exploited and put to use;

5.5.5. Translate the following sentences into English with special attention being given to the proper use of participles:

1. Это растение встречается только в северных районах России.

2. После перерыва членам президиума были заданы вопросы.

3. Когда он возвращается из командировки?

4. Он приезжает завтра в восемь утра.

5. Поторопись, а то мы опоздаем. — Иду!

6. Они вынуждены были признать, что в этой промышленной сфере назрел кризис.

7. Она считается хорошим специалистом в области фонетики английского языка.

8. Мы все еще думаем, куда нам лучше поехать в отпуск.

9. Комиссия все еще рассматривает этот вопрос с тем, чтобы принять окончательное решение.

10. Они снимают документальный фильм о народах Крайнего Севера.

11. Меня всегда ужасно возмущает, когда я вижу, что так обращаются с детьми.

12. Она объявила о своем намерении покинуть этот пост.

13. Толпа расступилась, пропуская машину скорой помощи.

14. Полиция обещает большое вознаграждение за любую информацию.

15. Собрание должно было состояться в среду, но нам пришлось его отложить.

16. Многие считают, что это лучшая роль в фильме.

17. — Как у Вас дела? Как дети?

— Все прекрасно, дети учатся хорошо.

18. Я обещал навестить его и узнать, не лучше ли ему.

19. Я ищу секретаря — вы его не видели?

20. Оглядываясь на XX век, люди задаются вопросом, что в нем было хорошего и что плохого.

5.5.6. Make up questions (both general and special ones) on the basis of the declarative sentences in 5.5.2., 5.5.3., 5.5.5. (see 1.4.5.)

5.5.7. Present each of the declarative and interrogative sentences from 5.5.2., 5.5.3., 5.5.5. in the form of reported speech (see 1.4.7.)

5.5.8. Make up short contexts of your own on the basis of the sentences from each section of 5.5.2., 5.5.3., 5.5.5. (a context per section — see 1.4.8.)

APPENDIX 1