Discuss the following. Who are the main competitors in the market in the following sectors?

Sportswear, fashion, cars, telecommunications, computers, soft

drinks.

 

3. Speaking. The global market is very competitive. What can companies do to persuade customers to buy their product instead of another similar one? You can use the following prompts.

To increase sales, to enter new markets, to maintain customer loyalty, to sponsor sport events, to update the product (service), to attract new customers, to send your employees on training courses.

 

4. Reading. Before you read the article make predictions. Match the sentence openings 1-4, with the endings a-d. Then scan the text and see if you are correct.

1. In the USA… a. Pepsi has a market share of 33%.
2. Outside the USA… b. Coca-Cola outsells Pepsi by 13:1.
3. In Eastern Germany…. c. there is a 41% to 32% ratio in Coca- Cola’s favor.
4. In Mexico…. d. Coca-Cola outsells Pepsi by 3:1.

 

Mind some new words.

trademark торговая марка
to outsell продавать больше, чем конкурент
race гонка
ratio соотношение
in one’s favor в чью-либо пользу
operating profit операционная прибыль (доход), прибыль от основной деятельности
overseas заграницей
beverage напиток
take деньги, заработанные за определенный период времени (зд.)
soft (-) drink безалкогольный напиток
Coca-Cola vs. Pepsi Кока-Кола против Пепси
World War II Вторая Мировая война
military армия, военные силы
troops войска
to get a break получить счастливый шанс (зд.)
to hand вручать
to click щелкать затвором (о камере)
entree право вступить, войти
franchise разрешение продавать продукт
collapse of the Berlin Wall падение Берлинской Стены
to overcome one’s edge отвоевать чье-либо преимущество
to claim the lead заявлять о лидирующем положении
former бывший
to retain the lead поддерживать лидирующее положение
to double plant capacity удвоить производительность заводов
booming процветающий, испытывающий подъем
giant гигант