Его Матере, ижи в Полотьсие граде.

Благослови, Отче!1

(отрывок)

Благословен Господь Бог Израильв, Бог Авраамов, Исааков, Бог Иаковл, несть Бог мертвых, но живых. Праведнии бо и по смерци живи суть, якоже Соломон в притчах глаголет: «Праведници в веки живит, и от Господа мзда их, и строение их от Вышнего, сего ради приимут венци из руки Господня», яко и бысть. Еже на предпошедша скажем, о сих же сице есть: «Снидетеся, сущий в пустынях и в горах, житиа аггельскаа имуще: старии немощь отложьше, унии, яко елени, скачюще, — все снидетеся». Хощу бо вы представити трапезу от бра-шен сих, да ядше възвеселитеся душами вашими. Се бо есть трапеза не-тлеющих брашен, не иже гортань услажает и чрево насыщает, но душа веселяща и ум укрепляющи на подвиги добрых дел. Сия бо яди, братие, аще кто насытится, не вжадает паки, якоже речено есть в Писаньи: «Не заморит Господь гладом душа праведных». Паки же на предлежащее найдем, о нем же начахом повесть сию. Вы же, блазии послушници, князи и боляре, и церковници, и честнии собори святых, сущий в ма-настырех, и простии люди, снидетеся на новое сие слышание и послу­шайте прилежно, отврьзше ушаса своя и умякчивши нивы сердец ваших, приимете семена многоспасенаго житья послушанием жены сея преподобныя, святыя подвиги ея и труд, и любовь, яже к Богу. Яже предоидуще скажем, како родися и каго въспитася, или како възрасте, в кою ли меру потече в след жениха своего Христа, о сих сице есть.

Бысть князь в граде Полотсце именем Всеслав, той имея сыновы многы. И беше у него меньший сын именем Георгий, от него же ро-

' Кшга жыцшй i хаджэнняу. Мн., 1994. С. 25 — 41. Текст оригинальный, шрифт современный. Обработка А.А. Козела.

2 3ак. 2314 33

Раздел I

дися сии блаженнаа отроковица. Родителя же ея взъзрадовастася о ро­жестве ея со всеми домашними своими. И по днех неколицех повеле-ста крестити ю, и крестиста ю во имя Отца и Сына и Святаго Духа. И питома бяше доилицею ея, дне от дне растяше отроковица, тело мле­ком растяше, а душа Святаго Духа нагтолняшеся. Лучи же ся девици деснаго естества и молитвы плод, и толма бысть любящи учение, яко-же чудитися отцу ея о толице любви учениа ея. Вести же разшедшейся по всем градом о мудрости ея и о блазем учении ея и о телесней утва­ри, бяше бо лепа лицем. Красота же ея многы славныа князя на люб-ление приведе ко отцу ея, кождо их тщашеся, дабы пояти ю в жену сыну своему, и всем часто присылающимся к отцу ея. Он же отвеще-ваше: «Воля Господня да будет».

Един же, преодолевайте славным своим княжением и богатством, прислав к отцу ея, испроси дщерь его за сын свой. И пришедши ей в возраст 12 лет, и нача отец ея глаголати княини своей: «Нама уже лепо дати Предслава за князь», — тако бо нарекоста ей имя прежде креще-ниа еа. Она же глагола ему: «Да каго Бог хощет и твоя, княже, воля, тако да будет». Тогда слышавши Предслава, размышляше в собе, глаго-лющи, паче же, реку, от Святаго Духа наплъняшеся мысль ея, и рече в собе: «Како се будет, оже отец мой мыслит припрячи мя мужеви? То аще тако будет, то печали мира сего никакоже лзе гоньзнути». Пакы в собе рече: «Что бо успеща преже нас бывший родове наши? И жени-шася, посягаша и княжиша, нъ не вечноваша; житие их мимо тече и слава их погибе, яко прах и хужее паучины. А иже прежняя жены, въземше мужскую крепость, поидоша в след Христа, жениха своего, предаша телеса своя на раны, и главы своя мечеви, а другая аще желе­зу выя своя не преклониша, не духовным мечем отсекоша от себе плотскыя сласти, предавшеделеса своя на пост и на бдение и коленное покланяние и на земли легание, то тии суть памятни на земли, и име­на их написана на небесех, и тамо с аггелы безпрестани славят Бога. А си слава есть прах и пепел, и яко дым разходится, и яко пара водная погыбает». И тако ей размышляющи в сердци своем, а ум ея больма на Божию любовь подвизашеся. И единою положися на сердци ея таково помышление, рече бо в себе: «Не се ли бы луче всего жития сего было, да бых ся постригла в чрьници, и была подо игуменьею, повинующи-ся сестрам и учащися, како страх Божий утвердити в сердци своем и како течение скончати». Сия на уме своем положивши, и утаившися отца своего и матери и всех домашних, и иде в монастырь. 34

 

Философская мысль Беларуси периода Киевской Руси

В та же лета бяше княини Романоваа игуменьею. Прииде к той, просящи прияти аггельскаго образа и причтатися ту сущим иноки­ням, и быти подо игом Христовым. Видевши же она блаженная жена юность и возраст цветущий оней, и смятеся, и нача телом утерьпати и сердцем ужасатися, и лицом на ломлю преклоньши, и восклоньшися, и возревши на юность ея, воздохну и прослезившися, глагола ей: «Чадо мое! Како могу се сотворити? Отец твой, уведев, со всяким гне­вом возложит вред на главу мою. И еще же юна еси возрастом, не мо-жеши понести тяготы мнишескаго жытиа. И како можеши оставити княжение и славу мира сего?» Отвещавши же блаженнаа отроковица: «Госпоже и мати! Вся видимаа мира сего красна суть и славна, но въскоре минуют, яко сон, или цвет увядает; вечнаа же и невидимая в веки пребывают, якоже Писание глаголет: Око не виде, ни ухо слыша, ни на сердце человеку взыде, еже уготова Бог любящим Его. Или отца моего ради не хощеши мене острищи? Не бойся, госпоже моя; убойся Господа, владеющего всею тварию, и не отлучи мене от аггельскаго чина». Блаженная же княини удивившеся разуму отроковица и любви еа, яже к Богу, повеле воли ея быти. И огласив ю иерей, и остриже ю, и нарече имя ей Еуфросиния, и облече ю в черныя ризы, и благосло­ви ю игумениа благословением святых отец, и рече ей: «Буди, чадо, последствующи преже тебе бывшим женам Февронии и Еупраксии и инех множество, иже Христа ради пострадаша, и Господь Бог даст ти победу и силу на супротивника нашего диявола». И тако ей рекши, отпусти ю в келию свою.

Уведев же сиа отец ея, скоро иде в манастырь, и жалостно терзаше власы главы своея, и любезно целоваше ю, глаголя: «Горе мне, чадо мое! Почто ми сице сотворила еси, и печаль души моей принесе? По­что ми преже сего мысли сея не явила еси? Люте мне, чадо мое слад­кое, жалости сердца моего! О горе мне, чадо мое милое! Како гоньзнет доброта твоя вражые пронырьство? Уже достоит ми плакатися оструп-лению душею к Господу Богу моему, да внидеши в чрьтог Царствия Его». Жалость же бысть всем в дому его о ней. Преподобная же Еуф-росиниа сего всего небрежаша жалости отца своего, но яко доблий храбор, въоружившеся на супротивника своего диявола, пребываше в манастыри, повинующися игумений и сестрам всем, и всех преспева-ющи постом и молитвами и бдении нощными. И оттоле паче подвиж-нейши нача быти, собирающи мысли благыя в сердци своем, яко пчела сот. И пребывши неколико время в манастыри, и потом проси у епископа сущаго тогда, нарицаемаго Илью, правящаго стол святое Со-

Раздел I

феи в Полотьсце, дабы ей велел ту пребыти в церкви святей Софеи в гольбци камене. И повеле ей, да пребывает ту. Вшедши же, начат под-вижнейши подвиг постнический восприимати, и начат книги писати своима рукама, и наем емлющи, требующим даяше пребывающи же ей ту неколико время. В едину нощь возлеже, опочивати хотящи от многаго стояниа в молитвах, яже к Богу, виде видение: поим ю Аггел, и веде ю, идеже бе церковьца Святаго Спаса, метохия святыя Софии, яже зовется от людей Селце. И ту показа ей аггел Господень, глаголя: «Еуфросиние! Зде ти подобает быти». Она же, убуждьшися, дивляшеся в собе, глаголящи: «Что хощет ми се быти?» Тоя же нощи виде трищи. И възбудившися от сна, со страхом вста, славословяще Бога и глаго-лющи: «Слава Тобе, Боже, слава Тобе, яко сподоби мя в нынешнюю нощь видети свитое лице аггельское!» И по сем нача псалом глаголати: «Готово сердце мое, Боже, готово сердце мое! И пакы к Тобе привер-гохся от ютробы матере моея. Бог мой еси Ты, яко восхоте, тако и со­твори на мне, рабе Твоей!» И копчеваше утренюю.

Тоя же нощи явися епископу Илии тъй же аггел, глаголя: «Въве-ди ю, рабу Божию Ефросинью, в церквьцу Святаго Спаса, на рекомое Сельце место, бо то свято есть, яко достойна есть Царству Небесному, яко миро благовонно, въсходит мольтва ея к Господу, и яко венец на главе Цареве, тако почивает Дух Святый на ней, и яко солнце сияет по всей земли, тако житие ея просияет предо аггелы Божий». Епископ же въста въскоре со страхом и трепетом, прииде к ней. Еуфросиниа же, видевши его, поклонися ему и рече: «Благослови, владыко святый!» Он же глагола: «Бог да благословит тя, чадо, и даст ти терпение и силу на всех вразех видимых и невидимых». Она же, поклонившися, рече: «Аминь. Буди мне по глаголу твоему, владыко святый». И седоста.

Отверз же блаженный епископ уста своя, начат беседовати о спа­сении души. Блаженная же Еуфросиниа приимаше словеса его, яко се­мена в житницу душа своея, и плодящи ово 30, ово 60 или 100. Много же побеседовав с нею, и се прирече ей, глаголя: «Дщи! Хощу ти реши слово, ты же с любовию приими е». Она же рече: «Рада, отче препо­добный, приму слово твое, яко дар многоценен». И глагола ей епис­коп: «Веси ли, чадо, се церковь есть соборная, идеже сидиши, ту вси человеци собираются, и тобе не лепо зде пребывати. То се есть цер­ковьца Святаго Спаса в Селци, идеже братья наша лежат, преже нас бывший епископи. Негли Бог поспешит молитвами их и твоим тру­дом, и возградит место то велико».

Философская мысль Беларуси периода Киевской Руси

Еуфросиния же, слышавши от епископа, яко тако изглагола ей, и возрадовася душею, и возвеселися сердцем, и, явлению аггелову веру имши, еже виде и слыша от Него, глагола епископу: «Бог да поспешит ми, отче, молитвами твоими святыми». Призвав же епископ князя Бо­риса, стрыя ея, и отца еа Георьгия, и преподобную Еуфросинию, и честныя мужа, и постави я сам послухы, рек: «Се отдаваю Еуфроси­нии место Святаго Спаса при вас, да по моем животе никтоже не по­судит моего даниа». Се слышавше князи оба и боляре все от епископа, поклонистася ему, глаголюще тако: «Ей, владыко святый, се ти есть Бог положил на сердци твоем, еже сице еси умыслил отроковици сей попечение о ней». Еуфросинии же реша: «Ты же иди и послушай епис­копа, еже ти велит, тако створи, то есть отец всем нам, того подобает слушати». Еуфрасиниа же, возревши на ня осклабленым лицем, и рече им: «Рада иду, яко Бог повелит ми, тако и будет; воля Господня да будет о мне». Князи же и боляре все, слышавше от преподобныя Еуф­росинии глагол сии, возрадовашася и, приемше благословение от епископа и поклонившеся преподобной Еуфросинии и целовавше ю любезным целованием, ехаша в домы своя. Еуфросиниа же, покло­нившися в святей Софеи и благословившися от епископа, и тоя нощи въставши, поимши с собою едину черноризицу, прииде на место, зо-вомое Селце, идеже есть церковьца Святаго Спаса. И вшедши в цер­ковь, и, поклонившися, возгласи сице: «Ты, Господи, заповеда святым Своим Апостолом, рек: Не носите с собою ничесоже, токмо жезл. Се аз, Твоему словеси последствующи, изыдох на место сие, ничтоже но-сящи, но точию Твое слово в собе имущи, еже рещи: Господи, поми­луй. Еще же се за все имение имею книги сиа, имиже утешает ми ся душа и сердце веселит. Лише же сих триех хлеб не имам ничтоже, но токмо Тебе помощника и кръмителя. Ты бо еси отец убогим, нагим одение, обидимым помощник, ненадеющимъся надеяние, и буди имя Твое благословено на рабе Твоей Еуфросинии отселе и до века. Аминь». Сице рекши, и изшедши из церкви, нача подвижьнеши быти на молитву, иже к Богу <...>

<...> И видевши, яко просвети Бог манастыря ея, и въжеле, глаго-лющи «Абы ми дойти святаго града Иерусалима и поклонитися гробу Господню и всем святым местом, видети и целовати, и тамо живот свой скончати». Видевши же стадо Божественых овец совокуплено множество, и радовашеся им, яко своему спасению, и на всяк день

Раздел

учаше сестры своя: старый учаше терпению и въздержанию, уныя же учаше душевней чистоте и безстрастию телесному, говеянию образну, ступанию кротку, гласу смиренну, слову благочинну, ядению и пи­тью безмолъвну; при старейшей молчати, мудрейших послушати, к старейшим покорение, к точьным и меньшим любовь без лицемерна; мало вещати, а множае разумети. Тако бо бяше дан дар сей блаженной Еуфросинии от Бога, аще кто яе въпрошашо о коей вещи, она ему раз-решаше, чему быти, и кто ся послушаше, той добро получаше, не бо хотяше видети кого которающася: ни князя со князем, ни болярина з болярином, ни от простых кого со своим другом, но всех хотяше име-ти, яко едину душу <...>

<...> Кыим убо языком, братие, достоит ми похвалити светозарь-ную память лреблаженныя невесты Христовы Еуфросиние! Бяшет бо помощница обидимым, скорбящим утешение, нагим одение, больным посещение, и спроста рещи, всем всяка бысть. Еуфросиниа убо сердце свое напаяше Божиа премудрости. Еуфросиниа неувядающий цвет райскаго сада. Еуфросиниа — небопарный орел, попаривший от запа­да до въстока, яко луча солнечьнаа, просветившия землю Полотьскую. Тем же, братие, хвалится Селунь о святом Димитрии, а Вышегород му-ченикома Борисом и Глебом; аз же хвалюся: блажен сей ты, граде По-лоцкый, такову леторасль возрастивый — преподобную Еуфросииию. Блажени людии, жывущеи во граде том. Блажени родители твои, бла-жена утроба, от неяже изыде преподобиаа госпожа Еуфросиниа. Бла-жено рожество ея, блажено воспитание ея, блажен и возраст ея, Еуфросинии достохвалныя. Блажен труд твой и подвизи, яже к Богу. Блажен и манастырь твой, блажени и живущий в манастыри Святаго Спаса и Святыя Богородица. Блажени людие, послужившей тебе. Но, о преблаженая невеста Христа Бога нашего, молися к Богу о стаде сво­ем, еже еси совокупила о Христе, яко Тому подобает всяка слава, честь и покланяние с Отцем и со Святым Духом ныне и присно и в веки веком. Аминь.

 

Философская мысль Беларуси периода Киевской Руси